Τῇ Η’ (8ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΥ Ἐπισκόπου Νικομηδείας.

Ἀφ’ οὗ δὲ ὁ μέγας Ταράσιος, πατριαρχεύσας ἐπὶ ἔτη εἴκοσι δύο, ἀπῆλθε πρὸς Κύριον καὶ ἀφ’ οὗ ἔγινε Πατριάρχης ὁ πάνσοφος Νικηφόρος (806-815) [6], τότε ἠκολούθησε μεγάλη ταραχὴ καὶ συμφορὰ εἰς τὴν τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίαν, διότι κατὰ τὴν ἐποχὴν ἐκείνην ἐβασίλευσε Λέων Ε’ ὁ Ἀρμένιος ἐν ἔτει ωιγ’ (813), ὅστις ἐφρύαξε κατὰ τῶν Ἁγίων Εἰκόνων. Ὅθεν ὁ Ἅγιος Νικηφόρος ἔστειλε καὶ ἔφερε τοὺς ἐκλεκτοὺς καὶ ἐλλογίμους Ἀρχιερεῖς, τὸν Κυζίκου Αἰμιλιανόν, τὸν Σάρδεων Εὐθύμιον, τὸν Θεσσαλονίκης Ἰωσήφ, τὸν Ἀμορίου Εὐδόξιον, τὸν Συνάδων Μιχαήλ, τὸν μακάριον τοῦτον Θεοφύλακτον καὶ ἄλλους πολλούς, μεταξὺ τῶν ὁποίων καὶ Ἡγουμένους καὶ Μοναχούς [7]. Συμπαραλαβὼν δὲ ὅλους τούτους μετέβη εἰς τὸν δυσσεβῆ καὶ ἀποστάτην βασιλέα.

Κατὰ τὴν γενομένην τότε ἐνώπιον τοῦ βασιλέως συζήτησιν προέτειναν οἱ Ἅγιοι ἐκεῖνοι Πατέρες πολλὰς μαρτυρίας ἐκ τῶν Θείων Γραφῶν, αἱ ὁποῖαι ὑποστηρίζουσιν ὅτι πρέπει νὰ προσκυνῶνται αἱ ἅγιαι Εἰκόνες, ὅμως δὲν ἠδυνήθησαν νὰ καταπείσωσι τὸν ἄφρονα βασιλέα, ὅστις ἔμεινεν ἀδιόρθωτος. Τότε ὁ μακάριος οὗτος Θεοφύλακτος εἶπε πρὸς τὸν βασιλέα· «Γνωρίζω ὅτι καταφρονεῖς τὴν μακροθυμίαν καὶ τὴν ὑπομονὴν τοῦ Θεοῦ· γίνωσκε ὅμως, ὅτι θὰ ἐπέλθῃ αἴφνης κατὰ σοῦ μέγας ὄλεθρος καὶ ἀφανισμὸς καὶ ἡ καταστροφή σου θέλει γίνει ὡς ἀνεμοστρόβιλος, ὥστε νὰ μὴ εὑρεθῇ κανείς, ὅστις θὰ δυνηθῇ νὰ σὲ σώσῃ ἐκ τοῦ κινδύνου».

Τοὺς λόγους τούτους ἀκούσας ὁ θηριώνυμος βασιλεύς, ὠργίσθη σφόδρα καὶ εὐθὺς ἐπρόσταξε νὰ ἐξορισθῶσιν ὅλοι οἱ ἀνωτέρω Ἀρχιερεῖς. Ὅθεν, ὁ μὲν Ἅγιος Νικηφόρος ἐξωρίσθη εἰς τὴν νῆσον Θάσον, ὁ ἀοίδιμος Συνάδων Μιχαὴλ εἰς Εὐδοκιάδα, πόλιν τῆς Καππαδοκίας, ἄλλοι Ἀρχιερεῖς ἀλλαχοῦ, ὁ δὲ μακάριος Θεοφύλακτος ἐξωρίσθη εἰς Στρόβιλον, τὸ ὁποῖον ἦτο φρούριον παραθαλάσσιον, εἰς τὸ θέμα τῶν Κιβυρραιωτῶν [8]. Ἐκεῖ λοιπὸν διελθών, ὁ ἀοίδιμος, ἔτη τριάκοντα καὶ ὑπομείνας γενναίως τὴν κακοπάθειαν τῆς ἐξορίας, ἀπῆλθε πρὸς ὃν ἐπόθησε Κύριον (περὶ τὸ ἔτος 840).

Ἀφ’ οὗ δὲ ἐφονεύθη ὁ Λέων Ε’ ὁ Ἀρμένιος κατὰ τὴν νύκτα τῶν Χριστουγέννων, ψάλλων τὸν εἱρμὸν «Τῷ Παντάνακτος ἐξεφαύλισαν πόθῳ» καὶ ἀφ’ οὗ ἡ Ὀρθοδοξία ἔλαμψεν ἐπὶ Μιχαὴλ Γ’ (842-867) καὶ Θεοδώρας τῆς εὐσεβεστάτης Βασιλίδος, τότε ὁ Ἁγιώτατος Πατριάρχης Μεθόδιος (842-846) ἔφερεν ἐκ τῆς ἐξορίας τὸ τίμιον Λείψανον τοῦ μακαρίου τούτου Θεοφυλάκτου καὶ ἀπέθετο αὐτὸ εἰς τὴν Νικομήδειαν, εἰς τὸν Ναὸν τῶν Ἁγίων Κοσμᾶ καὶ Δαμιανοῦ, τὸν ὁποῖον, ἔτι ζῶν, εἶχεν ὁ ἴδιος ὁ Ἅγιος ἀνεγείρει.

               

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὡς πιθανὸν ἔτος τῆς γεννήσεως τοῦ Ἁγίου θεωρεῖται τὸ ἔτος 765.

[2] Ἀσηκρήτης· λέξις λατινικῆς προελεύσεως παραγομένη ἐκ τῆς λατινικῆς λέξεως secretum (ἀπόρρητον μυστικόν). Ἐκαλεῖτο ἀσηκρήτης ὁ ἐπὶ τῶν ἀπορρήτων ἰδιαίτερος γραμματεὺς τοῦ βασιλέως, πρωτασηκρήτης δὲ ὁ Ἀρχιγραμματεύς.

[3] Ἡ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις τούτου Πατρὸς ἡμῶν Μιχαὴλ Ἐπισκόπου Συνάδων ἐπιτελεῖται κατὰ τὴν κγʹ (23ην) Μαΐου (βλέπε ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[4] Σύναδα ἢ Σύνναδα· πόλις ἔνδοξος τῆς Μείζονος Φρυγίας, μάλιστα διὰ τὰ θαυμάσια μάρμαρά της, τετιμημένη διὰ θρόνου Μητροπολίτου, δώδεκα ἐπισκόπους ἔχοντος. Σήμερον τὰ Σύναδα καλοῦνται ὑπὸ τῶν Τούρκων Cifitkasaba, ἐκ τὴς ἀρχαίας δὲ πόλεως ταύτης μόνον ἐρείπια σῷζονται.

[5] Νικομήδεια· ἀρχαιοτάτη πόλις ἀνάγουσα τὴν ἀρχήν της εἰς τὴν ἐποχὴν τῆς ἐγκαταστάσεως τῶν ἀποικιῶν τῶν Μεγαρέων καὶ Ἀθηναίων εἰς τὰ παράλια τῆς Προποντίδος. Ἱδρυτής της φέρεται ὁ βασιλεὺς τῆς Βιθυνίας Ζιποίτης. Τὴν Νικομήδειαν μεγάλως ἐτίμησεν ὁ αὐτοκράτωρ Διοκλητιανός, ὅστις θέλων νὰ διαιρέσῃ τὴν ἀχανῆ τότε αὐτοκρατορίαν εἰς μικρότερα τμήματα διὰ τὴν εὐχερεστέραν διοίκησιν αὐτῆς καὶ συγκεκριμένως τότε εἰς Ἀνατολικὴν καὶ Δυτικήν, ἐξέλεξε τὴν Νικομήδειαν, τὴν ὁποίαν καὶ ὥρισεν ὡς πρωτεύουσαν τοῦ Ἀνατολικοῦ Κράτους καὶ εἰς τὴν ὁποίαν ἐγκατεστάθη ὁ ἴδιος ἐν ἔτει 293 καὶ ἀπ’ αὐτῆς διηύθυνε τὴν ὅλην αὐτοκρατορίαν. Πρωτεύουσα τοῦ Δυτικοῦ Κράτους παρέμεινεν ἡ Ρώμη εἰς τὴν ὁποίαν ἀφῆκεν αὐτοκράτορα τὸν συνάρχοντα αὐτοῦ Μαξιμιανὸν τὸν Ἑρκούλιον. Ὡς πρωτεύουσα τοῦ Ἀνατολικοῦ Κράτους ἡ Νικομήδεια παρέμεινε μέχρι τῶν Ἐγκαινίων τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἐν ἔτει 330. Κατὰ τὰς ἀρειανὰς ἔριδας τοῦ Δʹ αἰῶνος ἡ Νικομήδεια κατέστη τὸ κέντρον τῶν ἀρειανῶν, οἵτινες εἶχον προστάτην τὸν ὁμόφρονά των Ἐπίσκοπον τῆς πόλεως Εὐσέβιον, ἐν αὐτῇ δὲ συνεκλήθη τὸ 327 καὶ ἐνδημοῦσα σύνοδος πρὸς ἄρσιν τῆς καθαιρέσεως τοῦ Ἀρείου. Διετέλεσε δὲ ἡ Νικομήδεια Μητρόπολις τῆς Βιθυνίας τοῦ Πόντου, ἔχουσα ὑποκειμένας εἰς αὐτὴν Ἐπισκοπὰς μέχρι τῶν δώδεκα. Ἔπαυσε δὲ ὑφισταμένη ὡς Μητρόπολις ἀπὸ τοῦ ἔτους 1923 ἤτοι μετὰ τὴν καταστροφὴν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας. Τελευταῖος Μητροπολίτης Νικομηδείας ὑπῆρξεν ὁ Ἀλέξανδρος Ρηγόπουλος (1910-1928). Σημερινὴ ὀνομασία τῆ Νικομηδείας εἶναι Ἰζμίτ, καὶ παλαιότερα Ἰσμὶτ ἡ Ἰζνικμίτ.

[6] Ἡ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις τούτου Πατρὸς ἡμῶν Νικηφόρου ἐπιτελεῖται κατὰ τὴν βʹ (2αν) Ἰουνίου (βλέπε ἐν τόμῳ Ϛʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[7] Μεταξὺ τούτων συμπεριελαμβάνετο καὶ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν Νικήτας ὁ Ὁμολογητής, Ἡγούμενος τῆς Μονῆς Μηδικίου, οὗ ἡ μνήμη ἐπιτελεῖται κατὰ τὴν γʹ (3ην) Ἀπριλίου καὶ τοῦ ὁποίου τὸν πλατύτερον Βίον βλέπε ἐν τόμῳ Δʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας». Ἐν τῷ ἐν λόγῳ Βίῳ ἐκτίθενται λεπτομερέστερον τὰ κατὰ τὴν συζήτησιν ταύτην διαμειφθέντα μεταξὺ τῶν Ἁγίων τούτων Πατέρων καὶ τοῦ βασιλέως.

[8] Περὶ τοῦ θέματος τῶν Κιβυρραιωτῶν βλέπε ὑποσημ. σελ. 35.