ΚΟΝΩΝ ὁ Ἅγιος Ὁσιομάρτυς ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων καταγόμενος ἐκ κώμης τινὸς ὀνομαζομένης Βυδανῆς, ἥτις ἀπεῖχε τῆς Μητροπόλεως τῶν Ἰσαύρων [1] δεκαοκτὼ στάδια, ἤτοι τρία καὶ πλέον χιλιόμετρα, υἱὸς ὑπάρχων γονέων, Νέστορος καὶ Νάδας καλουμένων.
Ὅταν δὲ ὁ Ἅγιος ἔφθασεν εἰς ἀνδρικὴν ἡλικίαν, παρακινηθεὶς ὑπὸ τῶν γονέων του ἔλαβε διὰ γάμου γυναῖκα ὀνόματι Ἄνναν, οὗτος ὅμως ἔπεισε καὶ τὴν μακαρίαν ἐκείνην νὰ προτιμήσῃ τὴν παρθενίαν μᾶλλον ἀπὸ τὸν γάμον. Ὅθεν συνέζων ἀμφότεροι ὄχι ὡς σύζυγοι, ἀλλ’ ὡς ἀδελφοὶ ἐργάται τῆς παρθενίας καὶ τῆς καθαρότητος. Διότι οὕτω ὡδηγήθη ὁ Ἅγιος ὑπὸ τοῦ Ἀρχαγγέλου καὶ Ἀρχιστρατήγου Μιχαήλ, ὅστις, καθὼς λέγεται, ἐμφανισθεὶς εἰς αὐτὸν μὲ λαμπρὸν ἔνδυμα τὸν ἐδίδαξε τὴν εἰς Χριστὸν Πίστιν καὶ βαπτίσας αὐτὸν εἰς τὸ ὄνομα τῆς Ἁγίας καὶ Ζωαρχικῆς Τριάδος τὸν ἐκοινώνησε τὰ Ἄχραντα Μυστήρια. Ἀλλὰ καὶ μέχρι τέλους τῆς ζωῆς τοῦ Ἁγίου δὲν ἔπαυεν ὁ Ἀρχάγγελος ἀπὸ τοῦ νὰ συμπαρίσταται εἰς αὐτὸν ἀοράτως καὶ νὰ τοῦ χαρίζῃ τὴν ἐνέργειαν τῶν παραδόξων θαυμάτων, διὰ τῶν ὁποίων ὁ Ἅγιος καὶ τὴν σύζυγόν του Ἄνναν ἔπεισε νὰ παρθενεύῃ, καὶ τοὺς γονεῖς του ἐπέστρεψεν εἰς τὴν Πίστιν τοῦ Χριστοῦ.
Λέγεται δέ, ὅτι ὁ Νέστωρ, ὁ πατὴρ τοῦ Ἁγίου τούτου, ἐκρατήθη ὑπὸ τῶν εἰδωλολατρῶν, διότι ὡμολόγει Θεὸν τὸν Χριστὸν καὶ ἠξιώθη μαρτυρικοῦ τέλους. Ἐπειδὴ δὲ ἔλαβε χώραν συζήτησις καὶ φιλονεικία μεταξὺ τοῦ Ἁγίου Κόνωνος καὶ τῶν εἰδωλολατρῶν, περὶ τοῦ ποῖος Θεὸς εἶναι μεγαλύτερος, ὁ ὑπὸ τοῦ Ἁγίου δηλαδὴ δοξαζόμενος ἀληθὴς Θεὸς ἢ οἱ ὑπὸ τῶν εἰδωλολατρῶν πιστευόμενοι καὶ ἐπειδὴ οἱ εἰδωλολάτραι ἔμελλον νὰ ὑπάγωσι μακρὰν εἰς σκοτεινὸν τι σπήλαιον διὰ νὰ ἑορτάσωσιν ἐκεῖ ἕνα ἀπὸ τοὺς ψευδωνύμους θεούς των, συνεφώνησον ὅτι ἐκεῖνος ποὺ θὰ φθάσῃ πρῶτος εἰς τὸ σπήλαιον, ἐκείνου ὁ Θεὸς θὰ εἶναι μεγαλύτερος. Καὶ οἱ μὲν εἰδωλολάτραι ἔτρεχον ἔφιπποι ἵνα φθάσωσιν, ὁ δὲ Ἅγιος ἐπορεύετο πεζός. Παρὰ ταῦτα ὅμως ἔφθασε πρῶτος ὁ Ἅγιος· τόσον δὲ τοὺς ὑπερέβαλεν εἰς τὸν δρόμον, ὥστε ὅταν οὗτος ἐπανήρχετο ἐκ τοῦ σπηλαίου, τότε συνήντησεν ἐκείνους, οἵτινες ἔτρεχον κάθιδροι καὶ ἀσθμαίνοντες. Τὸ παράδοξον τοῦτο ἰδόντες οἱ εἰδωλολάτραι ἐθαύμασαν μὲν δι’ αὐτό, σκληροὶ ὅμως καὶ πάλιν μένοντες, ἐζήτησαν νὰ μάθωσι καὶ ἐξ αὐτοῦ τοῦ εἰδώλου τοῦ δαίμονος, ποῖος θεὸς εἶναι μεγαλύτερος.