Πρέπει δὲ νὰ γνωρίζωμεν, ὅτι ὅταν παρεδόθη ὁ Κύριος ἡμῶν εἰς τοὺς Ἰουδαίους καὶ ἐσταυρώθη, ὅλοι οἱ ἄλλοι Μαθηταί, φοβηθέντες, ἔφυγον, μόνος δὲ ὁ Ἰωάννης οὗτος ἦτο παρών, ὡς ἀγαπητὸς καὶ ὡς ἀγαπῶν τὸν Κύριον μὲ τελείαν ἀγάπην, ἐπειδή, κατ’ αὐτὸν τὸν ἴδιον, «Ἡ τελεία ἀγάπη ἔξω βάλλει τὸν φόβον» (Α’ Ἰωάν. δ’ 18). Μόνος δὲ οὗτος πρῶτος μετὰ τοῦ Πέτρου μετέβη εἰς τὸν τάφον. Μόνος οὗτος ἔλαβε τὴν Θεοτόκον εἰς τὰ ἴδια. Μόνος οὗτος εἰς τὴν γῆν ἀπέκτησε τρεῖς μητέρας. Πρώτην τὴν Σαλώμην, ὑπὸ τῆς ὁποίας σαρκικῶς ἐγεννήθη, δευτέραν τὴν Βροντήν, καθόσον υἱὸν βροντῆς ὠνόμασεν αὐτὸν καὶ τὸν ἀδελφόν του Ἰάκωβον ὁ Κύριος, καθὼς ό θεῖος Εὐαγγελιστὴς Μάρκος λέγει· «Ἐπέθηκεν αὐτοῖς ὀνόματα Βοανεργές, ὃ ἔστιν υἱοὶ βροντῆς» (Μαρκ. γ’ 17). Καὶ τρίτην μητέρα κατὰ χάριν καὶ θέσιν ἀπέκτησε, τὴν Κυρίαν Θεοτόκον, κατὰ τὸν πρὸς αύτὸν ρηθέντα λόγον τοῦ Κυρίου, «Ἰδοὺ ἡ μήτηρ σου» (Ἰωάν. ιθ’ 27).
Ὁ Θεολόγος οὗτος εὑρίσκετο μετὰ τῆς Θεοτόκου ἕως τῆς Ἁγίας Αὐτῆς Κοιμήσεως. Μετὰ δὲ τὴν Κοίμησιν αὐτῆς ἔφυγεν ἐκ τῶν Ἱεροσολύμων καὶ μετέβη εἰς τὴν Ἔφεσον καὶ ἄλλα μέρη, κηρύττων τὸ θεῖον Εὐαγγέλιον. Ἐκεῖ λοιπὸν εὑρισκόμενος κατέστρεψε διὰ προσευχῆς του τὸν περίφημον ναὸν τῆς Ἀρτέμιδος καὶ ἠλευθέρωσεν ἐκ τῆς πλάνης τῆς εἰδωλολατρίας, ὁδηγήσας εἰς τὸ φῶς τῆς θεογνωσίας, τεσσαράκοντα μυριάδας, ἤτοι τετρακοσίας χιλιάδας ἀνθρώπων, οἵτινες ἐλάτρευον τὴν ψευδοθεὰν Ἄρτεμιν. Ἠλίβατον δὲ ὠνομάζετο τὸ ὄρος ἐπὶ τοῦ ὁποίου εἶναι ἐκτισμένος ὁ Ναὸς Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου, κατὰ τὴν παλαιὰν Ἔφεσον.
Πρὸ δυσμὰς τοῦ ὄρους τούτου ἦτο καὶ ὁ τάφος τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Τιμοθέου. Ὁ δὲ τάφος Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς καὶ τὸ σπήλαιον τῶν Ἁγίων Ἑπτὰ Παίδων εὑρίσκονται εἰς τὸ ἐκεῖ πλησίον ὄρος, τὸ ὁποῖον ὀνομάζεται Χειλετῶν ἢ Χειλέων. Τῆς δὲ Ἁγίας Ἑρμιόνης [4], μιᾶς τῶν τεσσάρων Προφητίδων θυγατέρων Φιλίππου τοῦ ἐκ τῶν ἑπτὰ Διακόνων, ὁ τάφος κεῖται εἰς τὸ ἐκεῖ γειτνιάζον ὄρος. Ἀλλὰ καὶ τὰ Λείψανα Αὐδάκτου Μάρτυρος καὶ τῆς αὐτοῦ θυγατρὸς Καλλισθένης [5] ὡς καὶ ἄλλων Μαρτύρων καὶ Ἐπισκόπων, Ἀρίστωνος, Ἀριστοβούλου καὶ Παύλου τοῦ Ἐρημοπολίτου, εἰς ἐκεῖνο τὸ ὄρος εὑρίσκονται.
Τελεῖται δὲ ἡ τοῦ Ἁγίου τούτου Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ Ἰωάννου Σύναξις καὶ ἑορτὴ εἰς τὸν σεπτὸν καὶ Ἀποστολικὸν Ναὸν αὐτοῦ, τὸν εὑρικόμενον εἰς τόπον καλούμενον Ἕβδομον.