Τῇ ΙΘ’ (19ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνός, μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ καὶ τῶν σὺν αὐτῷ ΑΚΑΚΙΟΥ, ΜΕΝΑΝΔΡΟΥ καὶ ΠΟΛΥΑΙΝΟΥ.

Ταῦτα λέγων ὁ Ἅγιος ἐβιάζετο ἀπὸ τὸν τύραννον νὰ σταματήσῃ· ἐκεῖνος ὅμως, πεπληρωμένος ὑπὸ τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ, προσέθηκε καὶ ταῦτα· «Ὁ Ἅγιος Πιόνιος [2] λέγει τὰ ἑξῆς· Ἐγὼ περιεπάτησα τὴν Ἰουδαίαν καὶ διελθὼν τὸν Ἰορδάνην εἶδον τὴν γῆν τῶν Σοδόμων, ἡ ὁποία μαρτυρεῖ πόσον φοβερὰ εἶναι ἡ ὀργὴ καὶ ὁ θυμὸς τοῦ Θεοῦ διὰ τὰς ἀρσενοκοιτίας καὶ τὰς ἄλλας ἁμαρτίας τῶν Σοδομιτῶν. Εἶδον προσέτι εἰς ἄλλα μέρη καπνὸν ἀνερχόμενον ἐκ τῶν κάτω μερῶν τῆς γῆς καὶ γῆν ὅλην κατακεκαυμένην καὶ ἐστερημένην παντὸς καρποῦ καὶ ὑγρασίας. Τοῦτο δὲ εἶναι δυνατὸν νὰ ἴδῃ τις καὶ νὰ πληροφορηθῇ καὶ ἐκ τοῦ πυρός, τὸ ὁποῖον ἀναθρώσκει κάτωθεν τῆς γῆς εἰς τὸ ἐν Σικελίᾳ εὑρισκόμενον ὄρος τῆς Αἴτνης [3]. Ὅθεν μαρτυροῦμεν πρὸς ὑμᾶς, ὅτι διὰ τοῦ πυρὸς θέλει γίνει ἡ κρίσις τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ κόλασις τῶν ἁμαρτωλῶν. Ἐγὼ δὲ εἶδον καὶ ἐν Νεαπόλει τῆς Ἰταλίας, ὅτι εἰς ἀπόστασιν ἓξ μιλίων ἀπὸ τῆς πόλεως ὑπάρχει ὄρος φαραγγῶδες, τὸ ὁποῖον ἀνέδωκε τοιοῦτον πῦρ, ὅπερ ὡς ὅδωρ ἀνῆλθεν εἰς ὕψος τριακοσίων ὀργυιῶν ἐπὶ τῆς κορυφῆς τοῦ ὄρους καὶ κατῆλθε κατακαῖον τὸν τόπον, εἰς διάστημα ἓξ μιλίων. Ὅθεν κατέκαυσε τὴν γῆν καὶ τοὺς λίθους, ἕως ὅτου ὁ τότε Ἁγιώτατος Ἐπίσκοπος Στέφανος, ἐξελθὼν ἐν λιτανείᾳ σὺν παντὶ τῷ λαῷ καὶ παρακαλέσας περὶ τούτου τὸν Θεόν, κατώρθωσε νὰ σταματήσῃ τὴν ὁρμὴν τοῦ πυρὸς ἐκείνου».

Ἀφ’ οὗ ταῦτα διηγήθη ὁ Ἅγιος Πατρίκιος, διέταξεν ὁ ἄρχων καὶ ἐρρίφθη ὁ τοῦ Χριστοῦ Ἀρχιερεὺς ἐντὸς τῶν θερμῶν ὑδάτων, ἅτινα ὅμως ἔβλαψαν τοὺς στρατιώτας, οἱ ὁποῖοι ἔρριψαν τὸν Ἅγιον ἐντὸς αὐτῶν καὶ οὐχὶ τὸν Ἅγιον, ὅστις ἐξῆλθεν ἐξ αὐτῶν ἀβλαβής. Τελευταῖον ἀπεκεφαλίσθη μετὰ τῶν Ἁγίων Ἀκακίου, Μενάνδρου καὶ Πολυαίνου καὶ οὕτως ἔλαβον οἱ μακάριοι τοὺς στεφάνους τῆς ἀθλήσεως. Τελεῖται δὲ ἡ αὐτῶν Σύναξις καὶ ἑορτὴ εἰς τὸν Ναὸν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, τὸν λεγόμενον Κύρου.

              

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ ἐποχὴ τοῦ Μαρτυρίου τῶν Ἁγίων τούτων, καθὼς καὶ ἡ τῆς ἡγεμονίας τοῦ ἐνταῦθα ἀναφερομένου ἄρχοντος Ἰουλιανοῦ παραμένει ἄγνωστος. Πιθανώτερον φαίνεται ὅτι οὗτοι ἦσαν ἐπὶ τῆς ἐποχῆς τοῦ αὐτοκράτορος Διοκλητιανοῦ (284-305).

[2] Ὁ Ἅγιος Πιόνιος ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιαʹ (11ην) Μαρτίου (βλ. ἐν τόμῳ Γʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Ἦτο δὲ ὁ Ἅγιος Πιόνιος

Πρεσβύτερος καὶ ἐμαρτύρησεν ἐπὶ Δεκίου. Τοὺς λόγους τοῦ Ἁγίου τούτου μετεχειρίσθη ὁ Ἅγιος Πατρίκιος, φέρων αὐτοὺς εἰς μαρτυρίαν, εὑρίσκονται δὲ οἱ λόγοι οὗτοι προστεθειμένοι ἐνταῦθα εἰς τὸν χειρόγραφον Συναξαριστήν.

[3] Ὅθεν ὁ θεῖος Γρηγόριος ὁ Διάλογος στόμα τοῦ ᾍδου ὀνομάζει τὸ τῆς Αἴτνης ὄρος, ὅπερ ἀενάως ἐξερεύγεται πῦρ, ἵνα δείξῃ ὅτι τὸ πῦρ τὸ ἐν τοῖς κόλποις τῆς γῆς ὑφιστάμενον εἶναι ἡτοιμασμένον ἵνα κατακαίῃ τοὺς ἀσεβεῖς καὶ ἁμαρτωλοὺς ἐν τῷ ᾍδῃ. Βλέπε περὶ τούτου καὶ εἰς τὸ Συναξάριον τῆς Αγίας Μάρτυρος Ἀγάθης τῆς ἑορταζομένης κατὰ τὴν εʹ (5ην) Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας». Περὶ τοῦ πυρὸς τούτου βεβαιοῖ καὶ ὁ Προφήτης Ἡσαΐας, λέγων· «Ὁ γὰρ σκώληξ αὐτῶν (τῶν ἁμαρτωλῶν) οὐ τελευτήσει καὶ τὸ πῦρ αὐτῶν οὐ σβεσθήσεται» (Ἡσ. ξϛʹ 24). Ὁ δὲ κορυφαῖος Πέτρος καθαρώτερα περὶ τούτου λέγει· «Οἱ δὲ νῦν οὐρανοὶ καὶ ἡ γῆ τῷ Αὐτοῦ λόγῳ τεθησαυρισμένοι εἰσὶ πυρί, τηρούμενοι εἰς ἡμέραν κρίσεως καὶ ἀπωλείας τῶν ἀσεβῶν ἀνθρώπων» (Βʹ Πέτρ. γʹ 7). Τοῦ ρητοῦ τούτου τὴν ἑρμηνείαν βλέπε εἰς τὴν ἑρμηνείαν τῶν Καθολικῶν Ἐπιστολῶν καὶ ἐκεῖ θέλεις εὕρει πολλὰ συμβάλλοντα εἰς τὴν παροῦσαν ὑπόθεσιν.