Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ἡ σύναξις τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καὶ Ἀειπαρθένου ΜΑΡΙΑΣ τῆς ἐπονομαζομένης ΓΑΛΑΚΤΟΤΡΟΦΟΥΣΗΣ.

Ἄξιον δὲ σημειώσεως εἶναι ὅτι ἡ Ἁγία αὕτη Εἰκών, ἐναντίον τοῦ κοινοῦ ἔθους καθ’ ὅλην τὴν Ὀρθόδοξον Ἀνατολικὴν Ἐκκλησίαν, ἐτέθη ὑπὸ τοῦ Ἁγίου Σάββα καὶ μέχρι τῆς σήμερον ἵσταται ἐπὶ τοῦ καταπετάσματος (τέμπλου) οὐχὶ ἐπὶ τοῦ ἀριστεροῦ μέρους τῶν βασιλικῶν Πυλῶν, ἀλλ’ ἐπὶ τοῦ δεξιοῦ, ὅπου δηλαδὴ συνήθως καὶ πανταχοῦ ἵσταται ἡ Εἰκὼν τοῦ Παντοκράτορος Ἰησοῦ Χριστοῦ· καὶ ὅμως ἐν ταύτη τῇ Ἐκκλησίᾳ ὁ Παντοκράτωρ Κύριος κατέχει τὴν ἀριστερὰν θέσιν ἐκ τῶν βασιλικῶν πυλῶν ἐπὶ τοῦ καταπετάσματος, ἐκεῖ ὅπου ἔπρεπε νὰ ἵσταται ἡ τῆς Θεοτόκου Εἰκών.

Ἡ ἐν τῇ ἱερᾷ ταύτη εἰκόνι περιγραφὴ τοῦ προσώπου τῆς Θεοτόκου καὶ τοῦ θείου βρέφους ὑπάρχει λίαν ἐμφαντικὴ καὶ ὡραία, καὶ ὅλως γραφίδος ἐκκλησιαστικῆς καὶ εἶναι τὸ καλλίτερον σχέδιον τῆς Βυζαντινῆς σχολῆς, σπανιώτατον ἐνταῦθα κατὰ τὴν παροῦσαν ἐποχήν.

                                                                                                         

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τοῦ Ἁγίου τούτου Σάββα βλέτε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τόμος Αʹ «Μὴν Ἰανουάριος» ἔκδ. αʹ σελ. 226, ἔκδ. βʹ σελ. 281, ἔκδ. γʹ σελ. 303. Ἐταξίδευσε δὲ ὁ Ἅγιος Σάββας δὶς ἀπὸ τὴν Σερβίαν εἰς τὴν Παλαιστίνην, ταῦτα δὲ συνέβησαν κατὰ τὸ πρῶτον αὐτοῦ ταξίδιον.

[2] Οὕτως ὠνομάσθη ἡ Κέλλα αὕτη, καθότι ἐν αὐτῇ φυλάττεται τὸ δι’ αὐτὴν ὑπὸ τοῦ Ἁγίου τούτου Σάββα γραφὲν ἰδιαίτερον τυπικόν. Εἶναι ἄξιον σημειώσεως, ὅτι ἐπὶ τῆς Εἰκόνος ταύτης ἐπὶ τῶν στολισμάτων τῆς ἐνδυμασίας τοῦ ἀνωτέρου μέρους τοῦ σώματος τῆς Θεομήτορος, ἀπὸ τῆς κεφαλῆς Αὐτῆς καὶ κατωτέρω, διὰ τοῦ δεξιοῦ ὤμου ὑπάρχουν λέξεις Ἑλληνικαὶ καὶ Σλαβικαί. Ἀπὸ πολλὰς δὲ λέξεις ἀρκετὰ καλῶς διατηρουμένας καθίσταται φανερόν, ὅτι εἶναι ἐγκεχαραγμένον τὸ ἀκόλουθον Ἑλληνικὸν τροπάριον: «Χρυσοπλοκώτατε πύργε καὶ δωδεκάτειχε πόλις, ἡλιοστάλακτε θρόνε, καθέδρα τοῦ Βασιλέως, ἀκατανόητον θαῦμα, πῶς γαλουχεῖς τὸν Δεσπότην». Τὸ αὐτὸ δὲ ὑπάρχει ἐν σλαβικῇ μεταφράσει ἐπὶ τῶν στολισμάτων τοῦ ἀριστεροῦ μέρους τῆς ἐνδυμασίας τῆς Θευμήτορος, Ἐπὶ δὲ τοῦ κατωτέρου ἄκρου τῆς ἰδίας Εἰκόνος τῆς Θεομήτορος διακρίνεται καθαρὰ σλαβικὴ ὑπογραφή. Ἕνεκα τῆς ἐξαλείψεως ὅμως μερικῶν λέξεων δὲν δυνάμεθα νὰ τῇ δώσωμεν πλήρη, ἀκριβῆ καὶ ὁριστικὴν ἔννοιαν.