Τῇ Ϛ’ (6ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς τὰ ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.

Τότε λοιπὸν ἔπαυσε ἀπὸ τοῦ νὰ ἀνθίσταται ὁ Ἰωάννης· ὅθεν βαπτισθεὶς ὑπ’ αὐτοῦ ὁ Κύριος, εὐθὺς ἀνέβη ἀπὸ τοῦ ὕδατος [2], καὶ ἰδοὺ ἠνεῴχθησαν αὐτῷ οἱ Οὐρανοί, καὶ εἶδεν ὁ Ἰωάννης τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ καταβαῖνον ὡσεὶ περιστεράν, καὶ ἐρχόμενον εἰς τὸν Ἰησοῦν· ἀλλὰ καὶ φωνὴ ἐκ τῶν Οὐρανῶν ἠκούσθη λέγουσα· «Οὗτός ἐστιν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός, ἐν ᾧ ηὐδόκησα». Ἐκ τούτου λοιπὸν ἐφανερώθη εἰς τοὺς Ἰουδαίους, ὅτι δὲν ἦτο ὁ Ἰωάννης μεγαλύτερος τοῦ Χριστοῦ, κατὰ τὴν ἐσφαλμένην γνώμην, τὴν ὁποίαν παρεδέχοντο περὶ αὐτοῦ τὸ πλεῖστον μέρος, ἀλλὰ ἦτο ἀσυγκρίτως πολὺ κατώτερος τοῦ Χριστοῦ καὶ δοῦλος καὶ ὑποχείριος αὐτοῦ. Διὰ τοῦτο καὶ τὸ Πνεῦμα κατελθόν, ἀπηύθυνε τὴν φωνὴν τοῦ Πατρὸς εἰς τὸν Ἰησοῦν καὶ οἱονεὶ δακτυλοδεικτοῦν ἐφανέρωσεν ὅτι τὸ «Οὗτός ἐστιν ὁ Υἱός μου ὁ ἀγαπητὸς» δὲν ἐρρέθη διὰ τὸν Βαπτιστὴν Ἰωάννην, μολονότι αὐτὸς εἶχε παρὰ πᾶσι πολλὴν τὴν δόξαν καὶ τὸ ἀξίωμα, ἀλλ’ ἐρρέθη διὰ τὸν βαπτιζόμενον Ἰησοῦν.

Τελειώσας λοιπὸν ὁ Κύριος καὶ τοῦτο τὸ νομικὸν πρόσταγμα τοῦ Βαπτίσματος, ἔλυσε τὴν κατάραν, ἡ ὁποία ἐδόθη εἰς τὸν Ἀδὰμ διὰ τὴν παράβασιν τοῦ Θείου Νόμου· καὶ λυτρώσας ἡμᾶς ἐκ τῆς καταδίκης, ἔπαυσεν εἰς τὸ ἑξῆς πάντα νόμον τελετουργικόν, ἀναβιβάσας αὐτὸν εἰς τὸ πνευματικώτερον καὶ τελειότερον. Ἀκολούθως δὲ ἔπαυσε καὶ τὸ Ἰουδαϊκὸν βάπτισμα, καὶ παρέδωκεν εἰς ἡμᾶς τοὺς πιστεύοντας νὰ βαπτιζώμεθα μὲ τὸ εἰς τρεῖς ἀναδύσεις καὶ καταδύσεις γινόμενον Βάπτισμα, τὸ ὁποῖον ἔχει τὴν χάριν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τῆς ὁποίας ἐστερεῖτο τὸ Βάπτισμα τοῦ Ἰωάννου. Βαπτισθεὶς δὲ ὁ Κύριος εἰς ἓνα καὶ τὸν αὐτὸν ποταμόν, εἰς τὸν ὁποῖον ἐβάπτιζε καὶ ὁ Ἰωάννης, ἐπλήρωσε μὲν τὸ σκιῶδες καὶ ἀτελὲς Βάπτισμα, ἤνοιξε δὲ τὰς θύρας τοῦ πνευματικοῦ καὶ θείου τῆς Ἐκκλησίας Βαπτίσματος· τὸ ὁποῖον ἡμεῖς, ἀφ’ οὗ ἐβαπτίσθημεν, χρεωστοῦμεν εἰς τὸ ἑξῆς νὰ φυλάττωμεν τὴν αὐτοῦ καθαρότητα ἄσπιλον καὶ ἀμόλυντον ἀπὸ ἁμαρτίας διὰ τῆς πληρώσεως τῶν ζωοποιῶν ἐντολῶν, ἵνα καὶ τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν ἀξιωθῶμεν.


ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ τὸν Εὐσέβιον, ὅταν ἐβαπτίσθη Κύριος ἦτο τρίτη ἡμέρα τῆς ἑβδομάδος. Αἱ δὲ τῶν Ἱερῶν Ἀποστόλων Διαταγαὶ λέγουσιν, ὅτι ἐβαπτίσθη ὥρᾳ δεκάτῃ τῆς νυκτός.

[2]  θεῖος Χρυσόστομος ἀπορεῖ, διατί λέγει Εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος, καθὼς καὶ Μάρκος, ὅτι ἀνέβη Ἰησοῦς εὐθὺς ἀπὸ τοῦ ὕδατος· λύων λοιπὸν τὴν ἀπορίαν λέγει, ὅτι οἱ μὲν ἄλλοι ἄνθρωποι βαπτιζόμενοι, ἐπειδὴ ἦσαν ἁμαρτωλοί, ἵσταντο βεβυθισμένοι ἐν τῷ ὕδατι ἕως οὗ ἤθελον ὁμολογήσει ὅλας τὰς ἁμαρτίας των, καὶ τότε ἐξήρχοντο· ὅθεν ἐν τῷ μεταξὺ παρήρχετο διάστημα χρόνου, δὲ Κύριος, ἐπειδὴ ἦτο ἀναμάρτητος καὶ ἁμαρτίας δὲν εἶχε νὰ ἐξομολογηθῇ, ἅμα ἐμβῆκεν ἐν τῷ ὕδατι, ἐξῆλθε παρευθὺς (παρὰ τῇ Σειρᾷ τοῦ κατὰ Ματθαῖον Εὐαγγελίου).

Ὅτι δὲ Χριστός, βαπτισθείς, ὄχι μόνον ἡγίασε τὸν Ἰορδάνην ποταμόν, ἀλλὰ καὶ ὅλην τὴν φύσιν τῶν ὑδάτων, μαρτυρεῖ σαφῶς καὶ καθαρῶς αὐτὸς θεῖος Χρυσορρήμων, οὕτως αὐτολεξεὶ λέγων ἐν τῷ εἰς τὸ Ἅγιον Βάπτισμα τοῦ Σωτῆρος λόγῳ αὑτοῦ· «Αὕτη ἐστὶν ἡμέρα, καθ’ ἣν Χριστὸς ἐβαπτίσατο καὶ τὴν τῶν ὑδάτων ἡγίασε φύσιν. Διά τοῦτο καὶ ἐν μεσονυκτίῳ κατὰ τὴν ἑορτὴν ταύτην ἅπαντες ὑδρεύονται, καὶ εἰς ἐνιαυτὸν ὁλόκληρον φυλάττουσιν, ἅτε δὴ σήμερον ἁγιασθέντων τῶν ὑδάτων. Καὶ τὸ σημεῖον γίνεται ἐναργές, οὐ διαφθειρομένης τῆς τῶν ὑδάτων ἐκείνων φύσεως τῷ μήκει τοῦ χρόνου, ἀλλ’ εἰς ἐνιαυτὸν ὁλόκληρον, καὶ δύο καὶ τρία πολλάκις ἔτη, τοῦ σήμερον ἀντληθέντος ὕδατος ἀκεραίου καὶ νεαροῦ μένοντος, καὶ μετὰ τοσοῦτον χρόνον τοῖς ἄρτι τῶν πηγῶν ἐξαρπασθεῖσιν ὕδασιν ἁμιλλωμένου» (Τομ. Ε’ τῆς ἐν Ἐτόνῃ ἐκδόσεως).

Σημείωσαι, ὅτι τὸ Βάπτισμα τοῦ Ἰωάννου μίαν κατάδυσιν καὶ μίαν ἀνάδυσιν εἶχε, καὶ ἦτο μὲν ὑψηλότερον τοῦ Ἰουδαϊκοῦ βαπτίσματος, ταπεινότερον δὲ τοῦ ἡμετέρου, καθάπερ γεφυρά τις ὂν ἑκατέρου τῶν Βαπτισμάτων, ἀπ’ ἐκείνου πρὸς τοῦτο χειραγωγοῦν. Διότι δὲν ἔλεγεν Ἰωάννης, πλύνον τὰ ἱμάτιά σου, καὶ λοῦσον τὸ σῶμα, καὶ θὰ εἶσαι καθαρός, ἀλλὰ τί; ποιήσατε καρποὺς ἀξίους τῆς μετανοίας. Οὐδὲ Πνεύματος Ἁγίου χορηγίαν εἶχεν, οὔτε ἁμαρτημάτων ἄφεσιν. δὲ Κύριος, οὔτε τὸ Ἰουδαϊκόν, οὔτε τὸ ἡμέτερον Βάπτισμα ἐβαπτίσθη (τὸ εἰς τρεῖς ἀναδύσεις καὶ καταδύσεις γινόμενον), ἀλλὰ τὸ τοῦ Ἰωάννου (τὸ εἰς μίαν κατάδυσιν), καὶ τοῦτο διὰ δύο αἴτια· πρῶτον μὲν ἵνα φανῇ ὅτι εἶναι υἱὸς Θεοῦ, μαρτυρούμενος ἀπὸ τὴν φωνὴν τοῦ Πατρός, καὶ ἀπὸ τὴν ἐπιφοίτησιν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, καὶ δεύτερον ἵνα πληρώσῃ πᾶσαν δικαιοσύνην, καθὼς ταῦτα πάντα βεβαιοῖ ἴδιος Χρυσόστομος ἐν τῷ αὐτῷ λόγῳ.