ΚΑΣΣΙΑΝΟΣ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν κατήγετο ἐκ τῆς παλαιᾶς Ρώμης, υἱὸς ὢν γονέων εὐσεβῶν καὶ ἐνδόξων, ὑπὸ τῶν ὁποίων παρεδόθη εἰς διδάσκαλον καὶ ἐξεπαιδεύθη εἰς τὸ ἄκρον τὴν ἐξωτερικὴν φιλοσοφίαν. Διότι ἐκτὸς τοῦ ὅτι εἶχεν εὐφυΐαν ὀξυτάτην, εἶχε καὶ φιλομάθειαν θερμοτάτην καὶ ἐπιμέλειαν. Εἶτα ἐπεδόθη εἰς τὰ ἱερὰ καὶ θεῖα μαθήματα τῆς Παλαιᾶς καὶ Νέας Γραφῆς· ὅθεν καὶ εἰς τὴν πατρίδα του Ρώμην ἔτι εὑρισκόμενος ἔφθασεν εἰς τὸ ἄκρον τῆς θείας γνώσεως καὶ ἐστόλισε τὴν ζωήν του μὲ ἁγνείαν καὶ καθαρότητα.
Ἀναχωρήσας εἶτα ἐκ τῆς πατρίδος του καὶ ἀφήσας γένος καὶ στρατείαν, διότι ἦτο πρότερον συγκατηριθμημένος εἰς τοὺς στρατιωτικοὺς καταλόγους, ὡς καὶ πᾶσαν ὑπερηφάνειαν τῆς ζωῆς ταύτης, ἔλαβε τὸν σταυρὸν εἰς τοὺς ὤμους του καὶ ἠκολούθησε τὸν Χριστόν· διότι, εἰσελθὼν ἔν τινι Μοναστηρίῳ τῆς Βηθλεέμ, ἔγινε Μοναχὸς καὶ ἔδωκεν ἑαυτὸν εἰς πᾶσαν ὑπακοὴν καὶ σκληραγωγίαν τοῦ σώματος, προσέχων πάντοτε εἰς τὸν Θεὸν διὰ τῆς προσευχῆς. Φθάσας δὲ εἰς ἄκραν ὑπακοὴν καὶ ταπείνωσιν καὶ εἰς τὸ ἄκρον τῆς διακρίσεως, ἐπῆγεν εἰς τὴν ἡσυχίαν καὶ ἠγωνίζετο κατὰ μόνας.
Μετὰ ταῦτα ἐπῆγεν ὁ Ὅσιος εἰς διαφόρους τόπους, ὅπου συνήντησε γνωστικωτάτους Ὁσίους καὶ τὰς ἀρετὰς ὅλων συνήθροισεν εἰς τὸν ἑαυτόν του, ὡς ἄλλη φιλόπονος μέλισσα, ὥστε νὰ καταστῇ διὰ τοὺς ἄλλους τύπος καὶ παράδειγμα παντὸς εἴδους ἀρετῆς ἐν λόγῳ τε καὶ ἔργῳ παρακινῶν ἐκείνους νὰ μιμηθῶσι τὸν ἰδικόν του ζῆλον. Διότι πάντα τὰ Μοναστήρια καὶ Ἀσκητήρια περιῆλθεν ὁ ἀοίδιμος, ὅσα εὑρίσκοντο εἰς ἅπασαν τὴν Αἴγυπτον, τὴν Θηβαΐδα, τὴν Νιτρίαν, τὴν Ἀσίαν, τὸν Πόντον καὶ τὴν Καππαδοκίαν. Ὅθεν, ἀνώτερος τῶν παθῶν γενόμενος καὶ τὸν νοῦν καθαρίσας, ἐγνώρισεν ἀκριβῶς, τόσον διὰ τῆς πείρας, ὅσον καὶ διὰ τῆς Χάριτος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τὴν τῆς Μοναδικῆς Πολιτείας ἀκρίβειαν καὶ τὴν τελείαν κατὰ τῶν παθῶν νίκην· διὰ τοῦτο, σαφῶς ἄγαν καὶ ὑψηλῶς, συνέγραψε περὶ τῶν ὀκτὼ λογισμῶν καὶ περὶ τῆς τάξεως τῶν ἐν Αἰγύπτῳ καὶ Ἀσίᾳ Κοινοβίων, διὰ τῶν ὁποίων συγγραμμάτων προσέφερε καὶ προσφέρει μεγάλην ὠφέλειαν καὶ εἰς τοὺς Ἡσυχαστὰς καὶ εἰς τοὺς Κοινοβιάτας.