Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν Ὁσίων Γυναικῶν ΜΑΡΑΝΑΣ καὶ ΚΥΡΑΣ.

ΜΑΡΑΝΑ καὶ ΚΥΡΑ αἱ Ἅγιαι γυναῖκες εἶχον πατρίδα τὴν Βέρροιαν τῆς Συρίας [1], ἔζων δὲ κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ ἐπισκόπου Κύρου Θεοδωρήτου (393-458), ἦσαν δε ἀμφότεραι περιφανοῦς καὶ ἐξόχου καταγωγῆς, ἡ δὲ ἀνατροφή των ἦτο ὁμοία μὲ τὸ γένος των. Αὗται ὅμως αἱ ἀοίδιμοι, καταφρονήσασαι τὴν λαμπρότητα τοῦ γένους καὶ ὅλα τὰ τερπνὰ καὶ χαροποιὰ τῆς ζωῆς ταύτης, ἔκτισαν ἔξω τῆς πόλεως μικρὸν περιτείχισμα καὶ εἰσελθοῦσαι ἐντὸς αὐτοῦ ἔφραξαν τὴν θύραν μὲ λίθους καὶ πηλόν. Βλέπουσαι αὐτὰς τὰς δύο αἱ ὑπηρέτριαι αὐτῶν, ἠθέλησαν καὶ αὐταὶ νὰ ζήσωσι παρομοίαν ζωήν. Διέταξαν λοιπὸν αὐτὰς αἱ τούτων δέσποιναι νὰ κτίσωσιν ἔξω τοῦ ἰδικοῦ των περιτειχίσματος μικρὸν κελλίον καὶ ἐκεῖ νὰ ἀγωνίζωνται· ἔβλεπον δὲ ἔκ τινος παραθύρου τὰ ὑπὸ τῶν ὑπηρετριῶν των τελούμενα καὶ τὰς παρεκίνουν νὰ προσεύχωνται συχνότερον, θερμαίνουσαι αὐτὰς εἰς τὸν ἔρωτα τοῦ Θεοῦ ἀκόμη περισσότερον.

Αὗται αἱ μακάριαι, ἡ Μαράνα καὶ ἡ Κύρα, δὲν εἶχον οἶκον, οὔτε καλύβην, ἀλλ’ ἦσαν χωρὶς στέγην καὶ σκέπασμα· ὑπομένουσαι δὲ βροχὰς καὶ χιόνας κατὰ τὸν χειμῶνα καὶ τὸ καῦμα τοῦ ἡλίου κατὰ τὸ θέρος, ἐνόμιζον, ὅτι ἀπολαμβάνουσι πολλὴν εὐφροσύνην. Τὴν τροφήν των ἐλάμβανον ἔκ τινος μικρᾶς θυρίδος καὶ ἐκεῖθεν συνωμίλουν μόνον μὲ γυναῖκας, ὅσας ἤρχοντο πρὸς αὐτάς, κατὰ μόνην τὴν Πεντηκοστήν. Κατὰ δὲ τὸν λοιπὸν καιρὸν ἡσύχαζον καὶ δὲν ὡμίλουν. Ἀλλὰ καὶ ὅταν ἐδέχοντο τὰς γυναῖκας, μόνη ἡ Μαράνα ὡμίλει πρὸς αὐτάς, τῆς δὲ Κύρας οὐδεὶς οὐδέποτε ἤκουσε τὴν φωνήν. Ἐφόρουν δὲ καὶ σίδηρα πολλὰ καὶ βαρέα εἰς τὸ σῶμα των, ὥστε ἡ Κύρα, ἔχουσα σῶμα ἀσθενέστερον, ἕνεκα τοῦ μεγάλου βάρους τῶν σιδήρων ἔκυπτε χαμαί, χωρὶς νὰ δύναται νὰ ἀνορθώσῃ τὸ σῶμα της [2], τὰ δὲ φορέματά των ἦσαν τόσον μακρά, ὥστε ἐκάλυπτον καλῶς ὄχι μόνον ὅλον τὸ σῶμα, ἀλλὰ καὶ τοὺς πόδας των.

Μὲ τοιαύτην ζωὴν πολιτευόμεναι αἱ μακάριαι διῆλθον τεσσαράκοντα δύο ἔτη, διαρκούσης δὲ τῆς ζωῆς των, τρεῖς φορὰς ἐνήστευσαν ἡμέρας τεσσαράκοντα, ὡς ὁ θεόπτης Προφήτης Μωϋσῆς καὶ ὁ Θεσβίτης Ἠλίας καὶ τρεῖς φορὰς ἐνήστευσαν ἐπὶ τρεῖς ἑβδομάδας καθὼς ἐνήστευσεν ὁ Προφήτης Δανιήλ. Ἐπιθυμήσασαι δέ ποτε νὰ ἴδωσι τοὺς Ἱεροὺς Τόπους τῶν σωτηρίων Παθῶν καὶ τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου, κατῆλθον εἰς Ἱεροσόλυμα καὶ κατὰ τὴν ὁδοιπορίαν δὲν ἔφαγον οὐδόλως τροφήν, τότε δὲ μόνον ἔφαγον, ἀφ’ οὗ προσεκύνησαν τοὺς Ἁγίους Τόπους.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βέρροια· τὸ νῦν Χαλέπιον τῆς Συρίας, περὶ οὗ βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 105 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου.

[2] Ὁ δὲ ἱερὸς Θεοδώρητος προσθέτει ὅτι, ὅταν εἶδε διὰ τῶν ἰδίων του ὀφθαλμῶν τοσοῦτον βάρος σιδήρων, τὸ ὁποῖον εἶχον αἱ Ἅγιαι εἰς τὸ λαιμόν, εἰς τὴν ζώνην, εἰς τὰς χεῖρας καὶ εἰς τοὺς πόδας, τὰς παρεκάλεσε νὰ ἀποβάλωσι τὰ σίδηρα. Ἐκεῖναι δὲ πεισθεῖσαι τὰ ἀπέβαλον· ἀφ’ οὗ δὲ ἀνεχώρησεν ὁ Θεοδώρητος, τὰ ἐφόρεσαν πάλιν. Συνεχίζων δὲ λέγει καὶ ταῦτα τὰ ἀξιομνημόνευτα· «Τοσοῦτον ἀγωνισάμεναι χρόνον, ὡς ἄρτι τῶν ἀγώνων ἁψάμεναι, τῶν ἱδρώτων ἐρῶσι. Τὸ γὰρ τοῦ Νυμφίου φανταζόμεναι κάλλος, εὐπετῶς μάλα καὶ ρᾳδίως φέρουσι τοῦ δρόμου τὸν πόνον καὶ καταλαβεῖν ἐπείγονται τῶν ἀγώνων τὸ τέλος, ἐν ἐκείνῳ τὸν ἐρώμενον ἑστῶτα βλέπουσαι καὶ τῆς νίκης ὑποδεικνῦντα τὸν στέφανον. Τοσοῦτον αὐτὰς τὸ θεῖον ἐξεβάκχευσε φίλτρον, οὕτως αὐτὰς ὁ θεῖος ἔρως περὶ τὸν Νυμφίον ἐξέμηνεν».

[3] Ἡ μεταξὺ τῶν Ἱεροσολύμων καὶ Βερροίας (Χαλεπίου) τῆς Συρίας ἀπόστασις εἶναι κατ’ εὐθεῖαν γραμμὴν περὶ τὰ 550 χ.λ.μ.