Σελίδα 2 από 2
ὁ καὶ Μακέλλης ἐπονομαζόμενος, τὸν μὲν Τιμόθεον ὑπέβαλεν ὑπὸ τὴν ἐξουσίαν τῶν Ἀρχιερέων, ἵνα κριθῇ κανονικῶς ὑπ’ αὐτῶν, οἱ ὁποῖοι ἀφοῦ καθῄρεσαν αὐτὸν τῆς Ἀρχιερωσύνης, ἐξώρισαν εἰς τὴν Γάγγραν, τοὺς δὲ λαϊκούς, τοὺς συμμετασχόντας εἰς τὸν φόνον τοῦ Ἁγίου Προτερίου, ἐτιμώρησεν ὁ βασιλεὺς μὲ δαρμοὺς καὶ μὲ δήμευσιν τῶν κτημάτων των. Διέταξε δὲ καὶ ἐχειροτονήθη ἄλλος Ἀρχιερεὺς Ὀρθόδοξος εἰς τὴν Ἀλεξάνδρειαν, ὀνομαζόμενος Τιμόθεος Σαλοφακιόλιος, οὕτω δὲ κατέπαυσεν ἡ ταραχὴ καὶ ἡ ἐπανάστασις αὕτη.
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
Ὑποσημειώσεις
[1] Περὶ τῶν Ἁγίων τούτων βασιλέων Μαρκιανοῦ καὶ Πουλχερίας βλέπε ἐν σελίδαις 378-384 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου.
[2] Τὸ Πηλούσιον ἦτο πόλις ποτὲ τῆς Αἰγύπτου παρὰ τὰς παλαιὰς ἐκβολὰς τοῦ ἀνατολικοῦ βραχίονος τοῦ Νείλου εἰς τὴν Μεσόγειον. Δι’ αὐτῆς διεξήγετο τὸ πάλαι τὸ ἐμπόριον τῆς Αἰγύπτου μετὰ τῶν ἄλλων χωρῶν, ἔπαυσε δὲ νὰ παρουσιάζῃ ἐνδιαφέρον μετὰ τὴν ὑπὸ τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου ἵδρυσιν τῆς Ἀλεξανδρείας εἰς καταλληλοτέραν διὰ τὸν σκοπὸν τοῦτον θέσιν, κειμένην παρὰ τὰς ἐκβολὰς τοῦ δυτικοῦ βραχίονος τοῦ Νείλου. Δέον νὰ σημειωθῇ ἐνταῦθα ὅτι ἡ ἐξασφάλισις τῆς μεταφορᾶς τοῦ σίτου ἦτο ζωτικὸν ζήτημα διὰ τὴν Βυζαντινὴν Αὐτοκρατορίαν, διότι ἡ Αἴγυπτος ἀπετέλει τὸν σιτοβολῶνα αὐτῆς.
[3] Τιμόθεος Β’ ὁ Αἴλουρος· αἱρετικὸς Πατριάρχης Ἀλεξανδρείας πατριαρχεύσας κατὰ τὰ ἔτη 457-460. Τοῦτον διεδέχθη ὁ κατωτέρω ἀναφερόμενος Ὀρθόδοξος Πατριάρχης Τιμόθεος Γ’ (460-482).
[4] Ὁ Δοσίθεος ἐν σελίδι 400 τῆς Δωδεκαβίβλου λέγει, ὅτι κατὰ τὸ πρῶτον ἔτος τοῦ βασιλέως Λέοντος τοῦ Μακέλλη κατέφυγεν εἰς τὴν κολυμβήθραν τοῦ Βαπτίσματος ὁ θεῖος Προτέριος ἵνα διασωθῇ ἐκεῖ, ὁ δὲ Αἴλουρος κατώρθωσε νὰ σφάξωσιν αὐτὸν οἱ Μονοφυσῖται, οἵτινες, ἐμπήξαντες τὸ ξίφος εἰς τὰ σπλάγχνα τοῦ Ἁγίου, ἔφαγον ὡς θηρία ἀκόμη καὶ αὐτὰ τὰ σπλάγχνα του. Μετὰ δὲ τοῦ Ἁγίου Προτερίου ἔσφαξαν ἐκεῖ καὶ ἄλλους ἕξ. Ἔπειτα, σύραντες αὐτοὺς μὲ σχοινία εἰς ὅλην τὴν Ἀλεξάνδρειαν, τὸ μὲν ἕν μέρος τοῦ σώματος τοῦ Προτερίου ἔρριψαν εἰς τοὺς κύνας, τὸ δὲ ἄλλο, ἀφοῦ κατέκαυσαν κατὰ τὴν Μεγάλην Ἑβδομάδα, ἔρριψαν τὴν κόνιν αὐτοῦ εἰς τὸν ἀέρα. Γράφει δὲ ὁ Θεοφάνης, ὅτι ὁ Αἴλουρος ἐχειροτόνει χωρὶς νὰ εἶναι Ἐπίσκοπος καὶ ἐβάπτιζε χωρὶς νὰ εἶναι Πρεσβύτερος· ὅθεν καὶ πρόδρομον αὐτὸν τοῦ Ἀντιχρίστου καλεῖ.