Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΠΡΟΤΕΡΙΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Ἀλεξανδρείας, καλάμοις ὀξέσι σφαγέντος.

ΠΡΟΤΕΡΙΟΣ ὁ ἔνδοξος Ἱερομάρτυς ἦτο Πρεσβύτερος τῆς ἐν τῇ Ἀλεξανδρείᾳ Ἐκκλησίας ἐν ἔτει υν’ (450), κατὰ τοὺς χρόνους τῶν ἀοιδίμων βασιλέων Μαρκιανοῦ καὶ Πουλχερίας [1]· ὅτε, δὲ συνεκροτήθη ἡ Τετάρτη Ἁγία Οἰκουμενικὴ Σύνοδος ἐν ἔτει υνα’ (451), ἀνέβη καὶ αὐτὸς εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν μετὰ τῶν ἄλλων Ἀλεξανδρινῶν Ἐπισκόπων καὶ Πρεσβυτέρων καὶ πολὺ ἠγωνίσθη κατὰ τῆς αἱρέσεως τῶν Μονοφυσιτῶν. Ἀφ’ οὗ δὲ ἀπέθανεν ὁ Ἀλεξανδρείας Ἀπολινάριος, ὅστις ἀνῆλθεν εἰς τὸν ἐπισκοπικὸν θρόνον μετὰ τὸν Μονοφυσίτην Διόσκορον τὸν ἐν τῇ Τετάρτῃ Οἰκουμενικῇ Συνόδῳ καθαιρεθέντα, ἐδέχθη τὸν θρόνον τῆς Ἀλεξανδρείας ὁ θεῖος οὗτος Προτέριος, προβληθεὶς ὑπὸ πάσης τῆς Συνόδου.

Ἐπειδὴ δὲ οἱ Μονοφυσῖται καὶ ἀκόλουθοι τοῦ Εὐτυχοῦς ἐποίουν ταραχὰς εἰς τὴν Ἀλεξάνδρειαν καὶ ἠπείλουν ὅτι θὰ ἐμποδίσωσι τὴν μεταφορὰν τοῦ σίτου ἐξ Ἀλεξανδρείας εἰς Κωνσταντινούπολιν, διὰ τοῦτο ὁ βασιλεὺς Μαρκιανὸς διέταξε νὰ μεταφέρωσι τὸν σῖτον ἐκ τοῦ ἐσωτερικοῦ τῆς Αἰγύπτου διὰ τοῦ Νείλου εἰς τὸ Πηλούσιον [2] καὶ ὄχι εἰς τὴν Ἀλεξάνδρειαν. Ὅθεν οἱ κάτοικοι τῆς Ἀλεξανδρείας, βασανιζόμενοι ὑπὸ τῆς πείνης, ἔβαλον μεσίτην εἰς τὸν βασιλέα τὸν θεῖον Προτέριον ὁ δὲ βασιλεύς, πεισθεὶς εἰς τὴν μεσιτείαν καὶ παράκλησιν τοῦ Ἁγίου, προσέταξε νὰ μεταφέρεται καὶ πάλιν ὁ σῖτος, εἰς τὴν Ἀλεξάνδρειαν. Ἀφ’ οὗ δὲ ἀπέθανεν ὁ βασιλεὺς Μαρκιανός, ὁ Τιμόθεος ὁ ἐπονομαζόμενος Αἴλουρος [3], ἐκλέξας νύκτα τινὰ σκοτεινὴν καὶ ἀσέληνον, μετέβη τὸ μεσονύκτιον εἰς τὰ κελλία τῶν Μοναχῶν, φορῶν ἔνδυμα μαῦρον, λέγων δὲ πρὸς αὐτούς, ὅτι εἶναι Ἄγγελος τοῦ Θεοῦ, τοὺς παρήγγελλε νὰ χωρισθῶσι τῆς κοινωνίας καὶ ὑποταγῆς τοῦ Προτερίου. Οἱ δὲ Μοναχοί, ἁπλοϊκοὶ ὄντες, ἠπατήθησαν καὶ ἐπανεστάτησαν κατὰ τοῦ Ἀρχιερέως των. Ὁ δὲ Προτέριος φοβηθεὶς ἔφυγεν, ὅτε βλέπει τὸν Προφήτην Ἡσαΐαν λέγοντα πρὸς αὐτόν· «Ἐπίστρεψον καὶ ἐγὼ ἀναμένω νὰ σὲ δεχθῶ». Οὗτος δὲ ὁ λόγος ἐφανέρωνε τὸν θάνατον τοῦ Προτερίου.

Ἐπανελθὼν λοιπὸν ὁ θεῖος Πατὴρ εἰσῆλθε, πιθανῶς ἵνα κρυβῇ ἐντὸς τῆς ἐν Ἀλεξανδρείᾳ μεγάλης κολυμβήθρας. Μαθόντες δὲ τοῦτο οἱ ὡς ἄνω πλανηθέντες Μοναχοὶ καὶ οἱ λοιποὶ Μονοφυσῖται, ἔτρεξαν ἐκεῖ καὶ κατέσφαξαν μὲ κοπτεροὺς καλάμους τὸν Ἀρχιερέα τοῦ Θεοῦ [4]. Ἔπειτα, ἀντ’ αὐτοῦ, ἐχειροτόνησαν Ἀρχιερέα τὸν ἀπατήσαντα αὐτοὺς κακόφρονα Τιμόθεον καὶ ἀνεβίβασαν τοῦτον εἰς τὸν θρόνον τῆς Ἀλεξανδρείας. Τοῦτο μαθὼν ὁ μετὰ τὸν Μαρκιανὸν βασιλεύσας Λέων Α’ ὁ Μέγας,


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῶν Ἁγίων τούτων βασιλέων Μαρκιανοῦ καὶ Πουλχερίας βλέπε ἐν σελίδαις 378-384 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου.

[2] Τὸ Πηλούσιον ἦτο πόλις ποτὲ τῆς Αἰγύπτου παρὰ τὰς παλαιὰς ἐκβολὰς τοῦ ἀνατολικοῦ βραχίονος τοῦ Νείλου εἰς τὴν Μεσόγειον. Δι’ αὐτῆς διεξήγετο τὸ πάλαι τὸ ἐμπόριον τῆς Αἰγύπτου μετὰ τῶν ἄλλων χωρῶν, ἔπαυσε δὲ νὰ παρουσιάζῃ ἐνδιαφέρον μετὰ τὴν ὑπὸ τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου ἵδρυσιν τῆς Ἀλεξανδρείας εἰς καταλληλοτέραν διὰ τὸν σκοπὸν τοῦτον θέσιν, κειμένην παρὰ τὰς ἐκβολὰς τοῦ δυτικοῦ βραχίονος τοῦ Νείλου. Δέον νὰ σημειωθῇ ἐνταῦθα ὅτι ἡ ἐξασφάλισις τῆς μεταφορᾶς τοῦ σίτου ἦτο ζωτικὸν ζήτημα διὰ τὴν Βυζαντινὴν Αὐτοκρατορίαν, διότι ἡ Αἴγυπτος ἀπετέλει τὸν σιτοβολῶνα αὐτῆς.

[3] Τιμόθεος Β’ ὁ Αἴλουρος· αἱρετικὸς Πατριάρχης Ἀλεξανδρείας πατριαρχεύσας κατὰ τὰ ἔτη 457-460. Τοῦτον διεδέχθη ὁ κατωτέρω ἀναφερόμενος Ὀρθόδοξος Πατριάρχης Τιμόθεος Γ’ (460-482).

[4] Ὁ Δοσίθεος ἐν σελίδι 400 τῆς Δωδεκαβίβλου λέγει, ὅτι κατὰ τὸ πρῶτον ἔτος τοῦ βασιλέως Λέοντος τοῦ Μακέλλη κατέφυγεν εἰς τὴν κολυμβήθραν τοῦ Βαπτίσματος ὁ θεῖος Προτέριος ἵνα διασωθῇ ἐκεῖ, ὁ δὲ Αἴλουρος κατώρθωσε νὰ σφάξωσιν αὐτὸν οἱ Μονοφυσῖται, οἵτινες, ἐμπήξαντες τὸ ξίφος εἰς τὰ σπλάγχνα τοῦ Ἁγίου, ἔφαγον ὡς θηρία ἀκόμη καὶ αὐτὰ τὰ σπλάγχνα του. Μετὰ δὲ τοῦ Ἁγίου Προτερίου ἔσφαξαν ἐκεῖ καὶ ἄλλους ἕξ. Ἔπειτα, σύραντες αὐτοὺς μὲ σχοινία εἰς ὅλην τὴν Ἀλεξάνδρειαν, τὸ μὲν ἕν μέρος τοῦ σώματος τοῦ Προτερίου ἔρριψαν εἰς τοὺς κύνας, τὸ δὲ ἄλλο, ἀφοῦ κατέκαυσαν κατὰ τὴν Μεγάλην Ἑβδομάδα, ἔρριψαν τὴν κόνιν αὐτοῦ εἰς τὸν ἀέρα. Γράφει δὲ ὁ Θεοφάνης, ὅτι ὁ Αἴλουρος ἐχειροτόνει χωρὶς νὰ εἶναι Ἐπίσκοπος καὶ ἐβάπτιζε χωρὶς νὰ εἶναι Πρεσβύτερος· ὅθεν καὶ πρόδρομον αὐτὸν τοῦ Ἀντιχρίστου καλεῖ.