Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΑΒΡΑΑΜΟΥ.

ΑΒΡΑΑΜΗΣ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους Θεοδοσίου τοῦ Μεγάλου τοῦ βασιλεύσαντος κατὰ τὰ ἔτη τοθ’-τϟε’ (379-395), κατήγετο δὲ ἐκ τῆς πόλεως Κύρου [1], εἰς τὴν ὁποίαν ἐγεννήθη καὶ ἀνετράφη καὶ συνέλεξε τὸν πλοῦτον τῆς ἀσκητικῆς πολιτείας καὶ ἀρετῆς. Διότι διὰ τοσαύτης ἀγρυπνίας καὶ ὁλονυκτίου στάσεως καὶ νηστείας κατεδαπάνησε τὸ σῶμα του ὁ μακάριος, ὥστε ἔμεινεν ἀκίνητος ἐπὶ πολλὰ ἔτη, χωρὶς νὰ δύναται νὰ περιπατῇ. Μαθὼν δέ, ὅτι πλησίον τοῦ ὄρους Λιβάνου ὑπῆρχε χωρίον τι πλῆρες εἰδώλων, ἐπῆγεν ἐκεῖ καὶ ἐνοικιάσας οἶκον τινά, ἐκάθησεν ἡσυχάζων τρεῖς ἡμέρας· κατὰ δὲ τὴν τετάρτην ἡμέραν, ἐν ᾧ ἐξήρχετο ἥσυχος, πρῶτον μὲν συλληφθεὶς κατεχώσθη εἰς λάκκον καὶ ἐσκεπάσθη μὲ τὸ χῶμα ὑπὸ τῶν ἐκεῖ εἰδωλολατρῶν, εἶτα δὲ διετάσσετο ὑπ’ αὐτῶν ἀναγκαστικῶς νὰ φύγῃ μακρὰν αὐτῶν. Ἐλθόντες ὅμως τότε ἐκεῖ, οἱ τῶν φόρων εἰσπράκτορες, ἔδερον ἀσπλάγχνως τοὺς κατοίκους, ζητοῦντες παρ’ αὐτῶν τὰ βασιλικὰ δοσίματα· ὁ δὲ Ὅσιος Ἀβραάμης, εὐσπλαγχνισθείς, ἔδωκεν εἰς τοὺς φορολόγους τοὺς φόρους ἐκείνων καὶ οὕτως ἠλευθέρωσεν ἐκ τῶν δαρμῶν τοὺς τιμωρητάς του. Ἐκεῖνοι, βλέποντες τοῦτο ὑπερεθαύμασαν τὴν φιλανθρωπίαν τοῦ Ὁσίου καὶ ἐκ τῆς αἰτίας ταύτης γενόμενοι Χριστιανοί, εὐθὺς ἔκτισαν καὶ Ἐκκλησίαν καὶ ἠνάγκαζον αὐτὸν νὰ γίνῃ εἰς αὐτοὺς Ἱερεύς.

Ὁ δὲ Ὅσιος ἱερωθεὶς ἐκάθησε ἐκεῖ τρία ἔτη καὶ καλῶς αὐτοὺς πρὸς τὴν εὐσέβειαν ὁδηγήσας καὶ στερεώσας, ἐπανῆλθεν εἰς τὸ ἀσκητικόν του κελλίον, ἀφήσας εἰς ἐκείνους ἄλλον Ἱερέα ἀντικαταστάτην του. Μὲ τοιαῦτα λοιπὸν θεάρεστα ἔργα διαλάμψας ὁ Ὅσιος, ἔγινεν Ἐπίσκοπος τῶν Καρῶν, ἡ ὁποία ἦτο πόλις τῆς Παλαιστίνης γεμάτη ἀπὸ εἴδωλα. Ἀπελθὼν δὲ ἐκεῖ, μὲ μυρίους πόνους καὶ μὲ θεοπνεύστους διδασκαλίας ἐπέστρεψε τοὺς κατοίκους εἰς τὴν εὐσέβειαν ἐντὸς ὀλίγου χρόνου καὶ τοὺς προσέφερεν εἰς τὸν Κύριον, πρῶτον διὰ τῶν ἔργων αὐτοὺς διδάσκων, διότι καθ’ ὅλον τὸν καιρόν, κατὰ τὸν ὁποῖον ἦτο Ἀρχιερεύς, οὔτε ἄρτον ἔτρωγεν οὔτε ὄσπρια, οὔτε χόρτα μαγειρευμένα, ἀλλὰ μόνον λαχανικά τινα, ἤτοι μαρούλια, πικρίδας, μακεδονήσια καὶ ἄλλα ὅμοια χόρτα ὠμά, ἔπινε δὲ καὶ ὀλίγον ὕδωρ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε περὶ Κύρου ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 338.

[2] Ἄριστοι δὲ εἶναι καὶ οἱ λόγοι τοῦ ἱεροῦ Θεοδωρήτου Κύρου περὶ τοῦ ἐνδιαφέροντος τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου διὰ τὸν Ὅσιον τοῦτον Ἀβραάμην, τοὺς ὁποίους προσθέτει οὗτος ἐνταῦθα. Εἶναι δὲ οἱ λόγοι αὐτοῦ οἱ ἑξῆς· «Τούτου καὶ τὴν θέαν ἐπόθησε βασιλεύς, ὑπόπτερος γὰρ ἡ φήμη, πάντα ραδίως καὶ τὰ καλὰ καὶ τὰ χείρω μηνύουσα καὶ πρὸς αὐτὸν ἐκάλει καὶ ἀφικνούμενον ἠσπάζετο καὶ τὴν ἀγροικικὴν ἐκείνην σισύραν (ἤτοι τὴν χονδρὴν κάπαν), τῆς οἰκείας ἁλουργίδος τιμιωτέραν ἡγεῖτο· καὶ ὁ τῶν βασιλίδων δὲ χορὸς καὶ χειρῶν ἥπτοντο καὶ γονάτων καὶ ἱκέτευον ἄνδρα, οὐδὲ ἐπαίειν τῆς Ἑλλάδος ἐπιστάμενον γλώσσης. Οὕτω καὶ βασιλεῦσι καὶ πᾶσιν ἀνθρώποις αἰδοῦς ἄξιόν ἐστι χρῆμα φιλοσοφία καὶ τελευτήσαντες δὲ οἱ ταύτης ἐρασταὶ καὶ φροντισταὶ μείζονος εὐκλείας τυγχάνουσιν· ἐπειδὴ γὰρ οὗτος ἐτελεύτησε καὶ τοῦτο ἔμαθεν ὁ βασιλεύς, ἐβουλήθη μὲν ἔν τινι τῶν ἱερῶν αὐτὸν καταθέσθαι σηκῶν, μαθὼν δὲ ὡς ὅσιον εἴη τοῖς ποιμνίοις ἀποδοθῆναι τοῦ ποιμένος τὸ σῶμα καὶ αὐτὸς προὔπεμπεν ἡγούμενος καὶ ὁ τῶν βασιλίδων χορὸς ἐφεπόμενος καὶ ἄρχοντες ἅπαντες καὶ ἀρχόμενοι καὶ στρατιῶται καὶ ἰδιῶται. Μετὰ ταύτης αὐτὸν τῆς σπουδῆς καὶ ἡ Ἀντιόχου ὑπεδέξατο πόλις καὶ αἱ μετὰ ταύτην, ἕως τὸν μέγαν ἐκεῖνον ἀφίκοντο ποταμὸν (τὸν Εὐφράτην δηλαδή). Ἐγὼ δέ, (λέγει), θαυμάσας, ὅτι τὴν πολιτείαν ἀμείψας, τὸν βίον οὐ συμμετέβαλεν, οὐδὲ ἀνειμένην ἐν τῇ προεδρίᾳ ἠγάπησε δίαιταν, ἀλλὰ τοὺς ἀσκητικοὺς ἐπηύξησε πόνους, ἐν τῇ τῶν Μοναχῶν αὐτὸν Ἱστορίᾳ κατέλεξα».