Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ οἱ Ἅγιοι ΤΡΙΑΚΟΣΙΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ, οἱ ἐν Ἀφρικῇ, ξίφει τελειοῦνται.

ΤΡΙΑΚΟΣΙΟΙ ὄντες τὸν ἀριθμὸν οἱ Ἅγιοι οὗτοι Μάρτυρες ἦσαν κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ βασιλέως Ζήνωνος ἐν ἔτει υοδ’ (474). Ἄρχων δὲ καὶ ἐξουσιαστὴς τῆς Ἀφρικῆς (τοῦ πανισχύρου δηλαδὴ τότε κράτους τῶν Βανδάλων ἢ Βανδήλων) ἦτο ὁ ἀρειανὸς Ὀνώριχος, ὁ γενόμενος διάδοχος τοῦ πατρὸς αὐτοῦ Γιζερίχου. Τοῦτον λοιπὸν τὸν Ὀνώριχον ἔπεισαν οἱ δύο Ἀρειανοὶ Ἐπίσκοποι, Κύριλλος καὶ Βαλλινάρδης (ἐν ἄλλοις Βυλιμάνδης), νὰ ἐγείρῃ διωγμὸν μέγαν κατὰ τῶν Ὀρθοδόξων· ἦτο δὲ ὁ διωγμὸς αὐτὸς τόσον φοβερός, ὥστε ὑπερέβη καὶ αὐτοὺς τοὺς ἐπὶ Διοκλητιανοῦ καὶ Μαξιμιανοῦ γενομένους [1]. Διότι προσέταξεν ὁ θηριώδης ἐκεῖνος τύραννος νὰ διωχθῶσιν ὅλοι οἱ Ἱερεῖς τῶν ἐν τῇ Ἀφρικῇ δεκαπέντε πόλεων, ἀφοῦ πρότερον ἀφῃρέθησαν ἀπὸ τὰς Ἐκκλησίας τῶν Ὀρθοδόξων ὅλα τὰ ἱερὰ ἄμφια καὶ κειμήλια.

Τότε οἱ Ὀρθόδοξοι, καταφεύγοντες εἰς ἐρημικήν τινα Ἐκκλησίαν, ἐτέλουν ἐκεῖ τὴν θείαν μυσταγωγίαν· μαθόντες δὲ τοῦτο οἱ βάρβαροι Ἀρειανοί, περιεκύκλωσαν αὐτὴν καὶ φέροντες ξύλα καὶ ἄλλην ὕλην ξηράν, ἔκαυσαν τὴν Ἐκκλησίαν ὁμοῦ μὲ ὅλους τοὺς ἐν αὐτῇ εὐχομένους Χριστιανούς. Ὁ δὲ Ὀνώριχος, ἐπαινέσας τὸ τόλμημα τῶν βαρβάρων, ἔδωκε προσταγήν, ὅτι ὅσοι Χριστιανοὶ δὲν ἀναβαπτίζονται διὰ τοῦ κακοδόξου βαπτίσματος τῶν Ἀρειανῶν παρευθὺς νὰ θανατοῦνται. Ὅθεν ὅσοι μὲν Ὀρθόδοξοι δὲν ἠδύναντο νὰ ὑποφέρωσι τὰ προβαλλόμενα βασανιστήρια, ἔφευγον καὶ ἔσῳζον τὴν ζωήν των, ἐγκαταλείποντες τὴν πατρίδα καὶ τὰς ἑστίας των· ὅσοι δὲ ἦσαν στερεοὶ εἰς τὴν Ὀρθόδοξον Πίστιν, προθύμως παρεδίδοντο εἰς τὸ Μαρτύριον. Τριακόσιοι δὲ Ὀρθόδοξοι, συλληφθέντες εἰς τὴν Καρχηδόνα, ἐτιμωρήθησαν διὰ θανάτου, ἐπειδὴ διεβλήθησαν, ὅτι δὲν ἠθέλησαν νὰ συμφωνήσωσι μετὰ τῶν Ἀρειανῶν.

Εἰς δὲ τοὺς Ἱερεῖς περισσοτέρας τιμωρίας ἐποίουν οἱ δυσσεβεῖς. Ὅθεν δύο μὲν ἐξ αὐτῶν ἐπριόνισαν· ἑξήκοντα δὲ Ἱερέων, τῶν λογιωτέρων, ἀπέκοψαν τὰς γλώσσας ἐξ αὐτῆς τῆς ρίζης. Οὗτοι, διαμοιρασθέντες εἰς ὅλην τὴν γῆν τῶν Ρωμαίων, ἐκήρυττον χωρὶς γλῶσσαν τὴν μεγαλωτάτην θαυματουργίαν, τὴν ὁποίαν ἐνήργει ὁ Θεὸς εἰς αὐτούς, διότι ἀνοίγοντες τὸ στόμα καὶ φαινόμενοι χωρὶς γλῶσσαν, τόσον ἀλανθάστως καὶ καθαρῶς προέφερον τὰς λέξεις, ὥστε ἐξέπληττον ὅλους ἐκείνους, ὅσους τοὺς ἔβλεπον καὶ τοὺς ἤκουον. Εἷς δὲ ἐξ αὐτῶν, ἐπειδὴ ἔπεσεν εἰς σαρκικὴν ἁμαρτίαν, ἔγινεν αἴτιος νὰ ἀναχωρήσῃ ἡ θεία Χάρις ἐξ αὐτοῦ καὶ πλέον δὲν ἠδύνατο νὰ λαλήσῃ ἐνάρθρως καθὼς πρότερον, ὡς τοῦτο ἀναφέρουσι πολλοὶ συγγραφεῖς [2]. Καὶ ταῦτα μὲν ἐτολμήθησαν εἰς τὴν Ἀφρικὴν ὑπὸ τῶν Βανδήλων (ἢ Βανδάλων) κατὰ τῶν Ὀρθοδόξων, τῶν ὁμολογούντων ὁμοούσιον μὲ τὸν Πατέρα τὸν Υἱὸν καὶ Λόγον αὐτοῦ τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ βαρβαρότης τῶν Βανδάλων παρέμεινε παροιμιώδης ἐν τῇ ἱστορίᾳ, ἐκ τούτων καὶ πᾶσα πράξις ὑπερβάλουσα εἰς κακουργίαν καὶ ἀγριότητα ἀποκαλεῖται βανδαλισμός.

[2] Λέγει δὲ ὁ Βίκτωρ ὅτι, διὰ μεγαλυτέραν πίστωσιν τοῦ θαύματος, εὑρίσκετο εἷς ἐξ αὐτῶν εἰς τὸ παλάτιον τοῦ βασιλέως Ζήνωνος, Ὑποδιάκονος Ρεπαρᾶτος ὀνόματι, ὅστις ὡμίλει καθαρώτατα χωρὶς νὰ τραυλίζῃ ἡ γλῶσσα αὐτοῦ ἢ δυσκόλως καὶ κακῶς νὰ ὁμιλῇ. Ὄντως τὰ κρίματα τοῦ Θεοῦ ἄβυσσος πολλή! Διότι δὲν ἔπρεπε νὰ σταματήσῃ καὶ νὰ σβύσῃ ἡ γλῶσσα ἐκείνη, ἡ θεολογοῦσα τὸν τοῦ Θεοῦ Λόγον Υἱὸν ἀληθινὸν τοῦ Θεοῦ καὶ Πατρός, ἀλλ’ ὑπὲρ τὴν μεγιστόφωνον σάλπιγγα νὰ κηρύττῃ τὸ ὁμοούσιον. Τοῦτο βεβαιοῖ καὶ ὁ θεῖος Γρηγόριος ὁ Διάλογος (βιβλ. βʹ κεφ. λβʹ τῶν Διαλόγων). Οὗτος λέγει, ὅτι ἀποδημήσας ποτὲ εἰς τὸ Βυζάντιον ἤκουσε γέροντος Ἐπισκόπου λέγοντος, ὅτι οἱ τοιοῦτοι ἤνοιγον τὰ στόματα καὶ πάντων βλεπόντων ὅτι δὲν εἶχον γλώσσας, ὡμίλουν. Εἷς δὲ ἐξ ἐκείνων εἰς πορνείαν ἐξοκείλας, ἐστερήθη τοῦ χαρίσματος· διότι ὁ τὸ σῶμα μὴ φυλάξας καθαρόν, πῶς ἠδύνατο νὰ ἔχῃ τὴν Χάριν; Καὶ ὁ μέγας Ἰουστινιανὸς βεβαιοῖ, λέγων εἴδομεν εὐλαβητικοὺς ἄνδρας χωρὶς γλώσσης λαλοῦντας. Ἀλλὰ καὶ ὁ Γαζαῖος Αἰνείας ὁ Πλατωνικὸς εἰς τὸν Διάλογόν του, τὸν ἐπιγραφόμενον Θεόφραστος, λέγει: ἤκουσας, θαρρῶ, ὅτι διὰ τὸ νὰ μὴ θέλουν τινὲς Ἱερεῖς νὰ ἀρνηθοῦν τὰ καλὰ αὐτῶν δόγματα, φεῦ τῆς ἀσεβείας! ἀπετμήθησαν τὴν πεφιλημένην αὐτῶν γλῶσσαν ὑπὸ τοῦ τυράννου τοῦ τὸν μυθικὸν Θρᾷκα Τηρέα μιμησαμένου. Καὶ τοῦτο ἐγὼ εἶχον ὡς δύσκολον, πῶς δηλαδὴ εἶναι δυνατὸν ὁ κιθαρῳδὸς χωρὶς κιθάρας νὰ κιθαρίζῃ καὶ χωρὶς αὐλοῦ ὁ αὐλητὴς νὰ ἀγραυλίζῃ· πλὴν ὅπου Θεὸς βούλεται νικᾶται φύσεως τάξις, ὡς γέγραπται. Καὶ ἐὰν δὲν εἶχον ἴδει αὐτὸς ἐγὼ τούτους διὰ τῶν ἰδίων μου ὀφθαλμῶν, δὲν θὰ ἐπίστευα ποτὲ εἰς τὸ θαῦμα.