Τῇ ΙΖ’ (17ῃ) τοῦ αὐτοὺ μηνὸς μνήμη τῶν Ἁγίων Τριῶν Παίδων ΑΝΑΝΙΟΥ, ΑΖΑΡΙΟΥ, ΜΙΣΑΗΛ καὶ ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Προφήτου.

ΕΙΚΟΝΑ
Θαυμασία τοιχογραφία ἐκ τοῦ Καθολικοῦ τῆς Ἱ. Μονῆς
Βατοπεδίου Ἁγίου Ὄρους. Ἔργον ΙΔʹ αἰῶνος.

ΔΑΝΙΗΛ ὁ μακάριος Προφήτης ἦτο ἀπὸ τὴν βασιλικὴν φυλὴν τοῦ Ἰούδα, καταγόμενος ἀπὸ γένος εὑρισκόμενον εἰς τὴν βασιλικὴν ὑπηρεσίαν καὶ ἐγεννήθη εἰς Βηθαρὰν τὴν ἀνωτέραν. Ἐνῷ δὲ ἀκόμη ἦτο νήπιον, ἀπήχθη αἰχμάλωτος ἐκ τῆς Ἰουδαίας εἰς τὴν Βαβυλῶνα καὶ ἐκεῖ προεφήτευσεν ἔτη ἑβδομήκοντα· προέλαβε δὲ τὴν Γέννησιν τοῦ Χριστοῦ τετρακόσια ἑξήκοντα ἔτη. Ἦτο δὲ ἀνὴρ τοσοῦτον σώφρων, ὥστε οἱ Ἰουδαῖοι ἐνόμιζον, ὅτι εἶναι εὐνοῦχος. Ἐπένθησε πολὺ διὰ τὴν αἰχμαλωσίαν τῶν ὁμοφύλων του Ἑβραίων, ἐνήστευε δὲ ἀπὸ πᾶσαν ἐπιθυμητὴν τροφήν· καὶ ἦτο μὲν ξηρὸς κατὰ τὸ σῶμα, ἐφαίνετο ὅμως πολὺ ὡραῖος μὲ τὴν χάριν τοῦ Ὑψίστου Θεοῦ.

Οἱ δὲ Ἅγιοι τρεῖς Παῖδες ἦσαν Ἱεροσολυμῖται, υἱοὶ πατρὸς μὲν Ἐζεκίου τοῦ βασιλέως [1], μητρὸς δὲ Καλλινίκης. Ὁ δὲ πατὴρ αὐτῶν Ἐζεκίας ἀσθενήσας και εἰπὼν πρὸς τὸν Θεὸν μετὰ δακρύων, ὅτι ἐφύλαξε τὰ ἀρεστὰ ἐνώπιον αὐτοῦ, ἔλαβε προσθήκην τῆς ζωῆς του δεκαπέντε ἔτη. Ὅταν δὲ ἡ ἁγία πόλις τῶν Ἱεροσολύμων ἐκυριεύθη ὑπὸ τοῦ Ναβουχοδονόσορος βασιλέως τῶν Βαβυλωνίων καὶ Ἀσσυρίων, ἀπήχθησαν καὶ οὗτοι οἱ Τρεῖς Παῖδες αἰχμάλωτοι εἰς τὴν Βαβυλῶνα μετὰ τοῦ Προφήτου Δανιήλ· ἐκεῖ δὲ κατεστάθησαν ἐπιστάται τῶν πραγμάτων τοῦ βασιλέως διὰ τὴν ἀρετὴν καὶ φρόνησίν των καὶ μάλιστα διὰ τὴν μεσιτείαν τοῦ Δανιήλ [2]. Ἐπειδὴ δὲ κατεφρόνησαν τὴν χρυσῆν εἰκόνα τοῦ βασιλέως, τὴν ὁποίαν προσέταξε νὰ προσκυνῶσιν ὅλοι οἱ λαοὶ εἰς τὴν πεδιάδα Δεηρᾶ, ἐρρίφθησαν εἰς κάμινον, ἑπταπλασίως καιομένην, ἐντὸς τῆς ὁποίας δροσιζόμενοι ἀπὸ καταβάντα θεῖον Ἄγγελον, ἔψαλλον τὸν παγκόσμιον ὕμνον, συγκαλοῦντες ὅλα τὰ κτίσματα εἰς δοξολογίαν Θεοῦ. Τότε βλέπων ὁ βασιλεὺς τὸ παράδοξον τοῦτο θαῦμα ὡμολόγησεν, ὅτι εἶναι μέγας ὁ Θεὸς ὁ ὑπ’ αὐτῶν προσκυνούμενος.

Ὁ δὲ θεῖος Δανιήλ, καίτοι συζήσας καὶ συναναστραφεὶς μετὰ τῶν ἀνωτέρω Ἁγίων Τριῶν Παίδων καὶ γενόμενος αἴτιος νὰ τιμηθῶσι διὰ τῆς μεσιτείας του, ὡς εἴπομεν, ἐν τούτοις δὲν ἐρρίφθη μετ’ αὐτῶν εἰς τὴν κάμινον καθὼς καὶ ἡ θεία Γραφὴ δὲν ἀναφέρει τοῦτο. Ἡ αἰτία δὲ διὰ τὴν ὁποίαν δὲν ἐρρίφθη εἰς τὴν κάμινον ὁ Δανιὴλ εἶναι ἡ ἑξῆς, ὅπερ συνᾴδει καὶ μὲ τὴν ἀλήθειαν. Ἐπειδὴ ὁ βασιλεὺς Ναβουχοδονόσορ ὠνόμασε τὸν Δανιὴλ Βαλτάσαρ, ὡς εἶναι γεγραμμένον· «Καὶ ὁ βασιλεὺς ἐπέθηκεν ὄνομα αὐτῷ Βαλτάσαρ» (Δαν. ε’ 12),


Ὑποσημειώσεις

[1] Καὶ ὁ Ἀλ. Μαυροκορδᾶτος εἰς τὰ «Ἰουδαϊκὰ» μαρτυρεῖ, ὅτι οἱ Ἅγιοι οὗτοι Τρεῖς Παῖδες κατήγοντο ἀπὸ γένος βασιλικὸν (σελ. 290).

[2] Διότι οὕτω γέγραπται «Καὶ Δανιὴλ ᾐτήσατο παρὰ τοῦ βασιλέως, καὶ κατέστησεν ἐπὶ τὰ ἔργα τῆς χώρας Βαβυλῶνος, τὸν Σεδράχ, Μισὰχ καὶ Ἀβδεναγώ. Καὶ Δανιὴλ ἦν ἐν τῇ αὐλῇ τοῦ βασιλέως» (Δαν. βʹ 49).

[3] Περὶ τοῦ Προφήτου Δανιὴλ γράφει ὁ Ἀλ. Μαυροκορδᾶτος εἰς τὰ «Ἰουδαϊκά», ὅτι αὐτὸς ἐτελεύτησε κατὰ τὸ πρῶτον ἔτος τοῦ βασιλέως Κύρου, πλὴν ὅμως τοῦτο δὲν εἶναι ἀληθές, διότι κατὰ τὴν Ἁγίαν Γραφὴν ἔφθασε καὶ ἕως εἰς τὸ τρίτον ἔτος τῆς βασιλείας ἐκείνου, ὡς γέγραπται· «Ἐν ἔτει τρίτῳ Κύρου βασιλέως Περσῶν λόγος ἀπεκαλύφθη τῷ Δανιὴλ» (Δαν. ιʹ 1). Γράφει ἐπίσης ὅτι ἐτάφη εἰς τὴν Βαβυλῶνα, διότι οὕτως εἶπεν ὁ Ἄγγελος πρὸς αὐτόν· «Καὶ σὺ δεῦρο καὶ ἀναπαύου· ἔτι γὰρ ἡμέραι καὶ ὧραι εἰς ἀναπλήρωσιν συντελείας, καὶ ἀναστήσῃ εἰς τὸν κλῆρόν σου, εἰς συντέλειαν ἡμερῶν» (Δαν. ιβʹ 13).

[4] Ἐξ ἀποκρύφων πάντως βιβλίων ἀρυσθέντες καὶ ὄχι ἐκ τῆς Ἁγίας Γραφῆς, ἥτις οὐδὲν ἀναφέρει περὶ ὅσων διὰ τῆς παρούσης παραγράφου προσετέθησαν ὑπὸ τοῦ Συναξαριστοῦ· ἀλλ’ οὐδὲ ὁ Ὑμνῳδὸς εἰς τὸν Κανόνα αὐτῶν.

[5] Παρὰ δὲ τῷ Βαρίνῳ φαίνεται ὅτι ἡ φίβλα λατινιστί, καὶ ἡ πόρπη Ἑλληνιστί, εἶναι εἶδος ὅπλου, τὸ ὁποῖον ὁμοιάζει μὲ τὴν ἀσπίδα.