Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ Κυριακῇ τρίτῃ ἀπὸ τοῦ Πάσχα, τὴν τῶν ἁγίων γυναικῶν ΜΥΡΟΦΟΡΩΝ ἑορτὴν ἐπιτελοῦμεν, ἔτι δὲ μνείαν ποιούμεθα καὶ τοῦ ἐξ Ἀριμαθαίας ΙΩΣΗΦ ὃς ἦν μαθητὴς κεκρυμμένος· πρὸς δὲ καὶ τοῦ νυκτερινοῦ μαθητοῦ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ.

Αἱ Ἅ­γι­αι Μυ­ρο­φό­ροι πα­ρὰ τὸν Τά­φον τοῦ Σω­τῆ­ρος. Εἰς τὸ μέ­σον δε­ξι­ὰ, Ἅ­γι­ος Ἄγ­γε­λος κα­θή­με­νος ἐ­πὶ τοῦ λί­θου τοῦ ἀ­πο­κυ­λι­σθέ­ντος ἀ­πὸ τοῦ μνη­μεί­ου. Ἀ­ρι­στε­ρὰ, ἕ­τε­ρος Ἄγ­γε­λος δει­κνύ­ων τὸν τό­πον ὅ­που ἔ­κει­το ὁ Κύ­ρι­ος (Ματθ. κηʹ 6). Κά­τω οὶ στρα­τι­ῶ­ται οἱ τη­ροῦ­ντες τὸν Τά­φον. Τοι­χο­γρα­φί­α ἐκ τῆς Ἱ. Μονῆς Χιλανδαρίου, Ἁ­γί­ου Ὄ­ρους. Ἔρ­γον ΙΔʹ αἰ­ῶ­νος.
ΕΙΚΟΝΑ

ΕΚ τούτων αἱ μὲν Ἅγιαι Μυροφόροι Γυναῖκες μάρτυρες εἶναι πρῶται καὶ ἀψευδεῖς τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου. Ὁ Ἰωσὴφ δὲ καὶ ὁ Νικόδημος εἶναι ὑπηρέται καὶ μάρτυρες τῆς Ταφῆς τοῦ Κυρίου· τὰ ὁποῖα, ἡ Ταφὴ δηλαδὴ καὶ ἡ Ἀνάστασις τοῦ Χριστοῦ, εἶναι τὰ κυριώτατα καὶ συνεκτικώτατα δόγματα τῆς ἁγιωτάτης ἡμῶν Πίστεως.

Ἐκ τούτων ὁ μὲν Ἰωσήφ, ἐπειδὴ ἐπῆγεν εἰς τὸν Πιλᾶτον καὶ ζητήσας τὸ Σῶμα τοῦ Ἰησοῦ τὸ ἐνεταφίασε, τὸν ἔρριψαν οἱ φονικώτατοι Ἰουδαῖοι ἐντὸς βαθέος λάκκου, ἐκ θείας δὲ δυνάμεως, διὰ χειρὸς θείου Ἀγγέλου, ἐκεῖθεν ἁρπάζεται καὶ εἰς τὴν Ἀριμαθαίαν, τὴν ἰδίαν του πατρίδα διασῴζεται. Ὁ δὲ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς ἀναστὰς ἐφάνη εἰς αὐτόν, ὅτε ἀκόμη ἔφερε τὰ δεσμά, πιστοποιῶν οὕτω ἀκόμη περισσότερον τὸ μυστήριον τῆς Ἀναστάσεως. Ἂν δὲ καὶ πολλὰ ἐδοκίμασεν ἀπὸ τοὺς Ἰουδαίους, ἐπειδὴ ἐκήρυττε τὴν Ἀνάστασιν τοῦ Σωτῆρος, ὅμως αὐτὸς δὲν ὑπέφερε νὰ σιωπᾷ τὸ μυστήριον, ἀλλὰ παρρησίᾳ πρὸς πάντας διηγεῖτο τὰ γενόμενα [1].

Ὁ δὲ Ἅγιος Νικόδημος ἐκηρύχθη ἀποσυνάγωγος, διότι δὲν ἠθέλησε νὰ συμφωνῇ μὲ τοὺς ἄλλους Ἰουδαίους. Λέγεται δὲ περὶ τούτου ὅτι πρῶτος αὐτὸς διεσάφησε λεπτομερῶς δι’ ἰδίου του συγγράμματος τὰ τοῦ Πάθους καὶ τῆς Ἀναστάσεως, καθότι ἦτο εἷς τῆς συναγωγῆς καὶ ἐγνώριζεν ἀκριβέστερον τὰς βουλὰς καὶ τοὺς λόγους τῶν Ἰουδαίων καὶ ἁπλῶς εἰπεῖν ἅπαντα τὰ γενόμενα [2]. Διὰ ταύτην λοιπὸν τὴν αἰτίαν, διότι ἀμφότεροι οὗτοι αὐτόπται μάρτυρες τῆς Ταφῆς τοῦ Κυρίου ἐστάθησαν, ὡς εἴπομεν, ἐτάχθησαν ἵνα ὁμοῦ μετὰ τῶν Ἁγίων Μυροφόρων τῶν τὴν Ἀνάστασιν θεασαμένων ἑορτάζονται ὡς ἀψευδεῖς δηλονότι μάρτυρες τῆς τοῦ Κυρίου Ταφῆς καὶ Ἀναστάσεως.

Αἱ Γυναῖκες λοιπὸν αὗται πρῶται τὴν Ἀνάστασιν, ὡς εἴπομεν, εἶδον, καὶ αὐταὶ ἔφεραν καὶ εἰς τοὺς Μαθητὰς τὰ χαροποιὰ ταῦτα μηνύματα. Διότι οὕτω καὶ ἔπρεπε· τὸ γένος ὅπερ πρῶτον ἥμαρτε καὶ τὴν ἀρὰν ἐκληρονόμησεν, αὐτὸ τοῦτο πρῶτον καὶ τὴν Ἀνάστασιν νὰ ἴδῃ καὶ τὴν χαρὰν νὰ ἀκούσῃ, καθόσον αὐτὸ πρῶτον ἤκουσε καὶ τὸ «ἐν λύπαις τέξει τέκνα». Μυροφόροι δὲ ὠνομάσθησαν, ἐπειδὴ ὁ μὲν Ἰωσὴφ καὶ ὁ Νικόδημος ἐπειγόμενοι νὰ μὴ τοὺς φθάσῃ ἡ νὺξ τοῦ Σαββάτου, μόνον μὲ ἁλόην καὶ σμύρναν ἤλειψαν τὸ Σῶμα τοῦ Κυρίου καὶ τυλίξαντες αὐτὸ μὲ τὴν σινδόνα, τὸ ἐνεταφίασαν, αὗται δὲ αἱ Γυναῖκες, ἐπειδὴ πολλὴν ἀγάπην εἶχον εἰς Αὐτὸν ὡς θεῖον Διδάσκαλον, διὰ τοῦτο τὴν Παρασκευὴν ἠγόρασαν μύρα πολύτιμα καὶ τὸ μὲν Σάββατον ἡσύχασαν διὰ τὴν ἐντολήν· ἔπειτα ἐπῆγαν διὰ νυκτὸς νὰ ἀλείψωσι τὸ Σῶμα Αὐτοῦ. Ἐπῆγαν δὲ εἰς καιρὸν ὄρθρου, ἀφ’ ἑνὸς μὲν διὰ τὸν φόβον τῶν Ἰουδαίων, ἀφ’ ἑτέρου δὲ διότι ἀπ’ αὐτῆς τῆς ὥρας καὶ ὕστερον ἐπέτρεπεν ὁ Νόμος νὰ καταπιάνωνται μὲ ἐργασίας.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἦτο δὲ ὁ Ἰωσὴφ οὗτος ἐκ πόλεως Ἀριμαθαίας ἀνὴρ πλούσιος καὶ εὐγενὴς καὶ εἷς τῶν βουλευτῶν τῶν ἐν Ἱεροσολύμοις. Οὗτος τολμήσας εἰσῆλθε πρὸς Πιλᾶτον καὶ αἰτήσας τὸ Σῶμα τοῦ Ἰησοῦ ἐκήδευσεν αὐτὸ μετὰ τοῦ Νικοδήμου. Λέγουσι δέ τινες, ὅτι ὁ ἐν Γολγοθᾷ κῆπος, εἰς τὸν ὁποῖον ἐτάφη ὁ Ἰησοῦς, ἦτο τοῦ Ἰωσὴφ τούτου κτῆμα, ἐντὸς τοῦ ὁποίου εἶχε κατασκευάσει καὶ τὸν τάφον του, ἦτο δὲ οὗτος ἐσκαμμένος εἰς πέτραν (βράχον). Μὴ ἐπιτρέποντος δὲ τοῦ καιροῦ πρὸς ἑτοιμασίαν ἑτέρου τάφου, ἔβαλεν εἰς αὐτόν, ὅστις ἦτο ἕτοιμος, τὸ Σῶμα τοῦ Ἰησοῦ. Τοῦτο φαίνεται ὅτι ἐννοεῖ καὶ ὁ Εὐαγγελιστής, λέγων· «Καὶ ἔθηκεν αὐτὸ ἐν τῷ καινῷ αὐτοῦ μνημείῳ, ὃ ἐλατόμησεν ἐν τῇ πέτρᾳ» (Ματθ. κζʹ 60).

[2] Ὁ θεῖος οὗτος Νικόδημος ἦτο πιθανῶς Ἱεροσολυμίτης τὴν πατρίδα, ἄρχων τῶν Ἰουδαίων κατὰ τὸ ἀξίωμα, Φαρισαῖος τὸ τάγμα, νομομαθὴς καὶ πεπαιδευμένος τὰς Ἁγίας Γραφάς, πιστεύσας εἰς τὸν Χριστόν, ὅτε εἰς τὰς ἀρχὰς τοῦ σωτηρίου κηρύγματος ἐπῆγε πρὸς αὐτὸν τὴν νύκτα (Ἰωάν. γʹ 1-21). Εἰς δὲ τὸν ἐνταφιασμὸν Αὐτοῦ ἦλθε φέρων σμύρνης καὶ ἀλόης μῖγμα ἀρωματιστικὸν ὁμοῦ καὶ βαλσαμωτικόν, ἕως ἑκατὸν λίτρας, δεῖγμα εὐλαβείας καὶ ἀγάπης πρὸς τὸν θεῖον Διδάσκαλον.