Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, Κυριακῇ ὀγδόῃ ἀπὸ τοῦ Πάσχα, τὴν ΑΓΙΑΝ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΝ ἑορτάζομεν, προσέτι δὲ καὶ τὴν τοῦ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ἐπιδημίαν.

ΕΙΚΟΝΑ
Ἔργον Φωτίου Κόντογλου.

ΤΗΝ ΕΟΡΤΗΝ ταύτην τῆς Ἁγίας Πεντηκοστῆς ἑορτάζομεν σήμερον εἰς ἀνάμνησιν τῆς ἐν τῷ κόσμῳ ἐπιδημίας τοῦ Παναγίου Πνεύματος γενομένης πεντήκοντα ἡμέρας μετὰ τὴν ἐκ νεκρῶν Ἀνάστασιν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, καθ’ ἣν ἐξεπληρώθη ἡ ὑπόσχεσις Αὐτοῦ πρὸς τοὺς Μαθητάς Του καὶ ἔλαβε πέρας ἡ ἐλπὶς καὶ ἡ τελείωσις αὐτῶν [1]. Ἑορτάζομεν προσέτι τὴν Ἁγίαν Πεντηκοστὴν πρὸς τιμὴν τοῦ ἑβδομαδικοῦ ἀριθμοῦ, διότι, καθὼς οἱ Ἑβραῖοι ἀριθμοῦντες ἑπτὰ ἑβδομάδας ἀπὸ τοῦ Πάσχα τὴν ἰδικήν των Πεντηκοστὴν ἑορτάζουσιν, ἐπειδὴ ὅτε ἐπληρώθησαν πεντήκοντα ἡμέραι ἀπὸ τοῦ Πάσχα ἔλαβον τὸν Νόμον, οὕτω καὶ ἡμεῖς τὴν ἀπὸ τοῦ Πάσχα Πεντηκοστὴν ἑορτάζομεν καθότι ἀντὶ τοῦ Νόμου τὸ Πανάγιον Πεῦμα ἐν αὐτῇ τῇ Πεντηκοστῇ ἡμέρᾳ ἐλάβομεν, νομοθετοῦν καὶ ὁδηγοῦν ἡμᾶς εἰς πᾶσαν ἀλήθειαν καὶ τὰ ἀρέσκοντα τῷ Θεῷ διατάττον.

Τρεῖς δὲ ἦσαν αἱ παρ’ Ἑβραίοις μεγάλαι ἑορταί, τὸ Πάσχα, ἡ Πεντηκοστὴ καὶ ἡ Σκηνοπηγία καὶ τὸ μὲν Πάσχα ἐποίουν εἰς ἀνάμνησιν τῆς ἀπολυτρώσεως αὐτῶν ἐκ τῆς Αἰγύπτου καὶ διαβάσεως τῆς Ἐρυθρᾶς θαλάσσης, δηλαδὴ ὅταν ἐσχίσθη εἰς δύο ἡ θάλασσα καὶ διέβη ὅλος ὁ λαὸς εἰς τὸ πέραν διὰ ξηρᾶς. Ἐκ τούτου δὲ καὶ Πάσχα καλεῖται, διότι πάσχα κατὰ τὴν γλῶσσαν τῶν Ἑβραίων σημαίνει διάβασις. Ἐφανέρωνε δὲ ἐκείνη ἡ διάβασις τὴν ἀπὸ τῆς σκοτεινῆς ἁμαρτίας διάβασιν τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως καὶ ἐπάνοδον αὐτῆς εἰς τὸ φῶς τῆς αἰωνίου ζωῆς. Τὴν δὲ Πεντηκοστὴν ἑώρταζον εἰς ἀνάμνησιν τῆς ἐν τῇ Ἐρήμῳ κακοπαθείας καὶ ὅτι, ὡς εἴπομεν, ἐν αὐτῇ ἔλαβον τὸν Νόμον. Ὅπως δὲ ἐκεῖνοι ὕστερον ἀπὸ τὴν κακοπάθειαν καὶ θλῖψιν τῆς ἐρήμου ἔφθασαν καὶ εἱς τὴν Γῆν τῆς Ἐπαγγελίας καὶ τότε ἀπὸ τῶν καρπῶν σίτου, οἴνου καὶ τῶν ἄλλων ἀγαθῶν ἀπήλαυσαν, οὕτω καὶ ἡμεῖς ὁμοίως διὰ πολλῶν θλίψεων εἰς τὴν οὐράνιον καταντῶμεν μακαριότητα, κατὰ τὴν ἀψευδῆ ἐπαγγελίαν τοῦ Ἀρχηγοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ἐδήλου δὲ ἡ ἐν τῇ ἐρήμῳ κακοπάθεια τῶν Ἑβραίων καὶ ἡ κατόπιν εἴσοδος αὐτῶν εἰς τὴν Γῆν τῆς Ἐπαγγελίας τὴν ἡμετέραν ἐξ ἀπιστίας κάκωσιν καὶ τὴν είς τὴν Ἐκκλησίαν εἰσέλευσιν. Ὅπως δὲ ἐκεῖνοι εἰσελθόντες εἰς τὴν Γῆν τῆς Ἐπαγγελίας μετέλαβον τῶν ἐπιγείων ἀγαθῶν οὕτω καὶ ἡμεῖς εἰσερχόμενοι εἰς τὴν Ἐκκλησίαν μεταλαμβάνομεν τοῦ Δεσποτικοῦ Σώματος καὶ Αἵματος. Περὶ δὲ τῆς ἑορτῆς τῆς Σκηνοπηγίας ἀρκετὰ εἶναι ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα εἴπομεν εἰς τὴν Μεσοπεντηκοστήν [2]. Ὅθεν περιττὸν εἶναι νὰ λέγωμεν καὶ ἐδῶ τὰ ἴδια καὶ μάλιστα ἀφοῦ δὲν ὑπάρχει οὐδεμία ἀνάγκη.

Ἐπειδὴ λοιπὸν τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον ἐν αὐτῇ τῇ ἡμέρᾳ τῆς Ἁγίας Πεντηκοστῆς εἰς τοὺς Μαθητὰς ἐπεδήμησε, διὰ τοῦτο τὴν Ἁγίαν Πεντηκοστὴν ἑορτάζομεν. Ἐπειδὴ δὲ οἱ θεῖοι Πατέρες ἔκριναν καλὸν νὰ ὁρίσουν τὴν αὔριον Δευτέραν ὡς ἡμέραν ἰδιαιτέρας ἑορτῆς τοῦ Παναγίου καὶ ζωοποιοῦ Πνεύματος πρὸς τιμὴν καὶ διὰ τὸ μεγαλεῖον τοῦ τρίτου τούτου προσώπου τῆς Ἁγίας καὶ ζωαρχικῆς Τριάδος, διὰ τοῦτο καὶ ἡμεῖς γράφομεν εἰς τὸ αὐριανὸν Συναξάριον ὅσα ἀνήκουσιν εἰς τὴν ἐπιδημίαν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

              

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἔχουσι δὲ τὰ τῆς ἑορτῆς τῆς Ἁγίας Πεντηκοστῆς ὡς ἑξῆς; Μετὰ τὴν εἰς οὐρανοὺς τοῦ Σωτῆρος Ἀνάληψιν, οἱ ἕνδεκα Ἀπόστολοι καὶ λοιποί Αὐτοῦ Μαθηταί, αἱ ἀπ’ ἀρχῆς ἀκολουθήσασαι Αὐτῷ θεοφιλεῖς γυναῖκες, ἡ Ἁγιωτάτη Παρθένος Μαρία ἡ Μήτηρ Αὐτοῦ καὶ οἱ ἀδελφοί Αὐτοῦ, πάντες ὁμοῦ ψυχαί ὡς 120, ὑπέστρεψαν ἀπὸ τοῦ Ὄρους τῶν Ἐλαιῶν εἰς Ἱερουσαλήμ. Εἰσελθόντες δὲ εἰς τὸν οἶκον, εἰς τὸν ὁποῖον ἔμενον, ἀνέβησαν εἰς τὸ ὑπερῷον, δηλαδὴ τὸ ἀνώγαιον αὐτοῦ καὶ ἐκεῖ, προσκαρτεροῦντες ἐν τῇ προσευχῇ καὶ τῇ δεήσει, ἀνέμεναν τὴν τοῦ Παναγίου Πνεύματος ἐπέλευσιν, κατὰ τὴν τοῦ Θείου Διδασκάλου ἐπαγγελίαν. Ἐκεῖ ἐν τούτῳ τῷ μεταξύ, ἐκλεχθεὶς καὶ ὁ Ματθίας εἰς ἀντικατάστασιν τοῦ προδότου Ἰούδα καὶ συμπλήρωσιν τοῦ ἀριθμοῦ τῶν Δώδεκα Ἀποστόλων, συγκατεψηφίσθη μετὰ τῶν λοιπῶν. (Βλέπε περὶ τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ματθία εἰς τὴν θʹ (9ην) Αὐγούστου, ὅτε ἐπιτελεῖται ἡ μνήμη αὐτοῦ, ἐν τόμῳ Θʹ).

Κατὰ δὲ τὴν σήμερον, ἡμέραν τῆς ἑβδομάδος Κυριακὴν καὶ δεκάτην μὲν ἀπὸ τῆς Ἀναλήψεως, πεντηκοστὴν δὲ ἀπὸ τοῦ Πάσχα, δεκάτην τρίτην (13ην) δὲ τότε τοῦ Μαΐου, περὶ ὥραν τρίτην τῆς ἡμέρας ἀπὸ τῆς τοῦ ἡλίου ἀνατολῆς (ἤτοι περὶ ὥραν ἐνάτην πρωϊνὴν) ἐξαίφνης ἐγένετο τοιοῦτος ἦχος, ἐκ τοῦ οὐρανοῦ κατερχόμενος, ὡς ὅταν πνέῃ ἄνεμος σφοδρὸς καὶ ἐγέμισεν ὅλον τὸν οἶκον, εἰς τὸν ὁποῖον ἐκάθηντο οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι καὶ οἱ σὺν αὐτοῖς. Εὐθὺς μετὰ τὸν ἦχον ἐφάνησαν γλῶσσαι πυροειδεῖς, αἵτινες διαμερισθεῖσαι ἐκάθισαν ἐπὶ τῆς κεφαλῆς ἑνὸς ἑκάστου καὶ πάντες οἱ ἐκεῖ πνευματέμφοροι γενόμενοι, ἤρχισαν νὰ ὁμιλοῦν, οὐχὶ διὰ τῆς μητρικῆς αὐτῶν γλώσσης, ἀλλὰ δι’ ἑτέρων γλωσσῶν καὶ διαλέκτων, ὅπως καὶ ὅ,τι ὑπηγόρευεν εἰς αὐτοὺς τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον.

Τότε ὅλα ἐκεῖνα τὰ πλήθη, τὰ ὁποῖα εἰχον συρρεύσει ἀπὸ διαφόρων τόπων εἰς Ἱεροσόλυμα διὰ τὴν ἑορτὴν τῆς Πεντηκοστῆς, Πάρθοι καὶ Μῆδοι καὶ Ἐλαμῖται, Ἰουδαῖοι πάντες τὸ γένος καὶ τὴν θρησκείαν, οὕτω δὲ καλούμενοι ἐκ τοῦ τόπου, εἰς τὸν ὁποῖον ἦσαν διεσκορπισμένοι πρὸ πολλοῦ καὶ εἰς τὸν ὁποῖον ἕκαστος ἐξ αὐτῶν ἐγεννήθη καὶ ἀνετράφη, οὗτοι δηλαδὴ οἱ 18 σχεδὸν διαλέκτων ἑτερόγλωσσοι Ἰουδαῖοι, εὑρεθέντες τότε κατὰ θείαν οἰκονομίαν ἐν Ἱερουσαλήμ, ἀκούσαντες τὸν ἦχον ἐκεῖνον, τὸν ἐκ τοῦ οὐρανοῦ κατερχόμενον, ἔνθα ἦσαν οἱ Μαθηταὶ τοῦ Χριστοῦ, συνέδραμον πάντες ἐκεῖ, ἵνα μάθωσι τὶ ἄρα συνέβη. Ἀλλ᾽ ἔμειναν ἐκστατικοί, ὅτε ἦλθον καὶ ἤκουσεν ἕκαστος τοὺς Ἀποστόλους λαλοῦντας τὴν μητρικὴν αὐτοῦ διάλεκτον. Θαυμάζοντες δὲ τότε ἔλεγον πρὸς ἀλλήλους· «Οὐκ ἰδοὺ πάντες οὗτοί εἰσιν οἱ λαλοῦντες Γαλιλαῖοι, καὶ πῶς ἡμεῖς ἀκούομεν ἕκαστος τῇ ἰδίᾳ διαλέκτῳ ἡμῶν, ἐν ᾗ ἐγεννήθημεν;» (Πράξ. βʹ 7-8). Ἕτεροι δέ, διὰ μωρίας καὶ κακίας ὑπερβολὴν (ἴσως καὶ πάλιν οἱ τυφλοὶ Γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι), χλευάζοντες τὸ θαῦμα, ἔλεγον τοὺς Ἀποστόλους μεθύοντας.

Τότε σταθεὶς ὁ Πέτρος μετὰ τῶν ἕνδεκα, καὶ ὑψώσας τὴν φωνὴν αὐτοῦ, ἐδημηγόρησεν ἐνώπιον πάντων ἀποδεικτικῶς, ὅτι τὸ πρᾶγμα δὲν ἦτο μέθης ἀποτέλεσμα, ἀλλ’ ἦτο ἡ ἐκπλήρωσις τῆς ἐπαγγελίας τοῦ Θεοῦ, τῆς διὰ τοῦ Προφήτου Ἰωὴλ εἰρημένης· «Καί ἔσται ἐν ταῖς ἐσχάταις ἡμέραις... ἐκχεῶ ἀπὸ τοῦ Πνεύματος μου ἐπί πᾶσαν σάρκα καὶ προφητεύσουσιν οἱ υἱοὶ ὑμῶν καὶ αἱ θυγατέρες ὑμῶν» (Ἰωὴλ βʹ 28, Πράξ. βʹ 17 κ.τ.λ.). Ἐν συνεχείᾳ ὁ θεῖος Πέτρος κηρύττει τὸν Ναζωραῖον Ἰησοῦν καὶ διὰ πολλῶν ἀποδεικνύει, ὅτι αὐτὸς εἶναι ὁ Κύριος ὁ Χριστός, τὸν ὁποῖον οἱ μὲν Ἰουδαῖοι ἐσταύρωσαν, ὁ δὲ Θεὸς ἤγειρεν ἐκ νεκρῶν. Ἐκ τούτου κατανυγέντες πολλοὶ καὶ «ἀσμένως ἀποδεξάμενοι τὸν λόγον αὐτοῦ, ἐβαπτίσθησαν καὶ προσετέθησαν τῇ ἡμέρᾳ ἐκείνῃ ψυχαί ὡσεὶ τρισχίλιαι» (Πράξ. βʹ 41).

Αὕτη εἶναι πᾶσα τῆς παρούσης ἑορτῆς ἡ ὑπόθεσις. Τὴν ἐν τῷ κόσμῳ δηλαδὴ ἐπιδημίαν τοῦ Παναγίου Πνεύματος, τὴν τελείωσιν τῆς ὑποσχέσεως τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ τὴν συμπλήρωσιν τῆς ἐλπίδος τῶν ἱερῶν Αὐτοῦ Μαθητῶν ἑορτάζομεν σήμερον. Αὕτη εἶναι ἡ μεθέορτος καὶ τελευταία ἑορτὴ τοῦ τῆς ἐνσάρκου οἰκονομίας τοῦ Θεοῦ μεγάλου μυστηρίου. Ἐν ταύτῃ τῇ ἐσχάτῃ καὶ μεγάλῃ καὶ σωτηρίῳ ἡμέρᾳ τῆς Πεντηκοστῆς οἱ Ἀπόστολοι τοῦ Σωτῆρος, οἱ πρῴην ἰδιῶται καὶ ἀγράμματοι ἁλιεῖς, σοφισθέντες διὰ μιᾶς ὑπὸ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἐθεολόγησαν τρανῶς τὰ οὐράνια δόγματα καὶ ἐγένοντο οἰ κήρυκες τῆς ἀληθείας καὶ τοῦ κόσμου παντὸς οἱ διδάσκαλοι. Ἀπὸ ταύτης τῆς ἡμέρας ἤρχισε τῆς ἀποστολῆς αὐτῶν τὸ ἔργον, τοῦ ὁποίου ὁ ὡραῖος καὶ θαυμάσιος πρῶτος καρπὸς ὑπῆρξεν αὐθημερὸν τρισχιλίων ψυχῶν ἡ σωτηρία.

Σημειωτέον ἐνταῦθα ὅτι τὸ ὑπερῷον, περί τοῦ ὁποίου ἀνωτέρω γίνεται λόγος καὶ τὸ ὁποῖον οἱ Ἑβραῖοι συνήθως εἶχον διωρισμένον εἰς τόπον εὐκτήριον, τινὲς μὲν νομίζουσιν, ὅτι ἦτο ἐκεῖνο αὐτὸ τὸ ὑπερῷον, ἔνθα ὁ Σωτὴρ παρέδωκε τὸ μυστήριον τῆς θείας Εὐχαριστίας. Τοῦτο δὲ πάλιν, οἱ μὲν θέλουσιν ἐν τῷ οἴκῳ Ἰωάννου τοῦ Εὐαγγελιστοῦ, οἱ δὲ «ἐπὶ τὴν οἰκίαν Μαρίας τῆς μητρὸς Ἰωάννου τοῦ ἐπικαλουμένου Μάρκου» (Πράξ. ιβʹ 12), ὅστις οἶκος, γενόμενος Ἐκκλησία μετέπειτα, ἐλέγετο Ἀνωτέρα τῶν Ἀποστόλων Ἐκκλησία (Κυρίλ. Ἱεροσολ. Κατηχ. ιϛʹ). Ἄλλοι τελευταῖον λέγουσιν, ὅτι ἦτο ἓν ἐκ τῶν ὑπερῴων, τῶν ἐπὶ τῆς ἐξωτέρας αὐλῆς τοῦ Ναοῦ, ἔνθα ἦσαν ὑπερῷα διάφορα, ἀνεῳγμένα εἰς ὑποδοχὴν τῶν εἰς τὸ Ἱερὸν συντρεχόντων καὶ ἕτοιμα διὰ πάντα τὸν βουλόμενον νὰ εἰσέλθῃ. Οἱ τῆς γνώμης ταύτης ἐπιφέρουσι τὸν λόγον, τὸν τοῦ Εὐαγγελιστοῦ· «Καὶ ἦσαν διὰ παντὸς ἐν τῷ Ἱερῷ αἰνοῦντες καὶ εὐλογοῦντες τὸν Θεόν» (Λουκ. κδʹ 53). Σημειωτέον προσέτι, ὅτι ἐνταῦθα τελευταῖον ἀναφέρεται, ἐν τῇ Καινῇ Διαθήκῃ, τῆς Θεοτόκου Μαρίας τὸ ὄνομα καὶ πλέον οὔ.

[2] Βλέπε ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ σελὶς 167.