Τῇ Ε’ (5ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΔΩΡΟΘΕΟΥ Ἐπισκόπου Τύρου.

ΕΙΚΟΝΑ

ΔΩΡΟΘΕΟΣ ὁ ἀοίδιμος ἐγένετο Ἐπίσκοπος τῆς πόλεως Τύρου, κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ Μαξιμιανοῦ ἐν ἔτει τγ’ (303), κατέχων καλῶς ἅπαντα τὰ κεφάλαια τῆς Παλαιᾶς καὶ Νέας Γραφῆς. Καὶ ἐν ὅσῳ μὲν ἔζη ὁ Διοκλητιανὸς καὶ ὁ Λικίνιος, ὁ Ἅγιος Ἱερομάρτυς Δωρόθεος εἶχε φύγει ἀπὸ τὴν Τύξον ἕνεκα τοῦ διωγμοῦ καὶ εὑρίσκετο εἰς τὴν Δυσσόπολιν, τὴν εὑρισκομένην εἰς τὰ μέρη τῆς Θρᾴκης. Ἀφοῦ δὲ οἱ βασιλεῖς ἐκεῖνοι ἀπέθανον, ἐπανῆλθε πάλιν εἰς τὴν Τύρον καὶ ἐποίμαινε τὴν Ἁγίαν τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησίαν, μέχρι τῶν χρόνων Ἰουλιανοῦ τοῦ Παραβάτου, ἐν ἔτει τξα’ (361).

Ἐπειδὴ δὲ ὁ δυσσεβὴς Ἰουλιανὸς δὲν ἐφόνευε φανερὰ τοὺς Χριστιανούς, ὅταν τὸ πρῶτον ἐβασίλευσεν, ἀλλὰ κρυφίως, τούτου ἕνεκα, ἀκούσας ὁ θεῖος οὗτος Δωρόθεος τὴν κακομηχανίαν αὐτοῦ, ἔφυγεν ἀπὸ τὴν Τύρον καὶ μετέβη πάλιν εἰς τὴν ἀνωτέρω Δυσσόπολιν. Ἀλλ’ οὐδὲ ἐκεῖ ἠδυνήθη νὰ διαφύγῃ τὸν διωγμὸν τῶν εἰδωλολατρῶν. Διότι συλληφθεὶς ὑπὸ τῶν ἀρχόντων τοῦ Ἰουλιανοῦ, πολλὰς τιμωρίας ὑπέστη εἰς τὸ γεροντικὸν αὐτοῦ σῶμα ὀ ἀοίδιμος, ἐπειδὴ ἦτο τότε ἑκατὸν ἑπτὰ ἐτῶν. Ὅθεν ἐντὸς τῶν βασάνων εὑρισκόμενος παρέδωκε τὴν μακαρίαν αὐτοῦ ψυχὴν εἰς χεῖρας Θεοῦ, ἀφοῦ πρότερον συνέγραψε πολλὰ ψυχωφελῆ συγγράμματα εἰς τὴν Ἑλληνικὴν καὶ τὴν Λατινικήν, μετὰ σπουδῆς φιλοπόνου καὶ φυσικῆς ἐπιτηδειότητος καὶ τὰ ὁποῖα ἀφῆκεν ὡς πατρικὴν κληρονομίαν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν τοῦ Χριστοῦ [1].

                                                        

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ Ἅγιος Δωρόθεος μεταβὰς εἰς τὴν Ρώμην ἔμαθε τὰ περὶ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Ἀριστάρχου, Πούδη καὶ Τροφίμου καὶ εἰς τὴν Ρωμαϊκήν, ἤτοι Λατινικὴν γλῶσσαν ἔγραψε καὶ ἀφῆκεν εἰς ὑπομνήματα. Οὐ μόνον δὲ ἔγραψε τὰ περὶ αὐτῶν διὰ τοὺς Ἀποστόλους τούτους, ἀλλὰ καὶ διὰ πολλοὺς Ἁγίους. Πρὸς τούτοις ἱστόρησε καὶ διὰ τοὺς ἱεροὺς Προφήτας. Λόγῳ δὲ τῆς εὐφυΐας καὶ ἀγχινοίας αὐτοῦ ὑπῆρξε φιλομαθὴς καὶ πολυΐστωρ, ὡς ἄλλος οὐδείς. Περὶ τοῦ Ἁγίου Δωροθέου γράφει καὶ ὁ Θεοφύλακτος Βουλγαρίας εἰς τὸ μαρτύριον τῶν Δεκαπέντε Μαρτύρων τῶν ἐν Τιβεριουπόλει, ἤτοι ἐν Στρωμνίτσῃ, μαρτυρησάντων, ὅτι «αὐτὸς γέγονε πολὺς ἐν λόγοις καὶ συγγραφεὺς ἱστορικώτατος τῶν πάλαι καὶ ὅτι ἐν Ἐδέσσῃ τῇ πόλει οἱ τῆς πίστεως ἐχθροὶ τῷ θανάτῳ παρέδωκαν». Δὲν γνωρίζομεν ὅμως ποῖον εἶναι ἀληθέστερον· τὸ ὅτι ἐν Ἐδέσσῃ ἐτελειώθη ἢ ἐν Δυσσοπόλει. Μᾶλλον ὅμως ἐν Δυσσοπόλει.