Τῇ ΙΘ’ (19ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου ΙΟΥΔΑ.

ΙΟΥΔΑΣ, ὁ τοῦ Κυρίου Ἀπόστολος, ἦτο ἐκ τῶν δώδεκα Ἀποστόλων, καὶ ἐν μὲν τῷ κατὰ Λουκᾶν Εὐαγγελίῳ (κεφ. ϛ’ 16) ὁμοίως καὶ ἐν ταῖς Πράξεσι (κεφ. α’ 13) ὀνομάζεται Ἰούδας Ἰακώβου, δηλαδὴ ἀδελφὸς Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου, ἐν δὲ τῷ κατὰ Ματθαῖον Εὐαγγελίῳ ὀνομάζεται Θαδδαῖος καὶ Λεββαῖος (κεφ. ι’ 3) [1], ὁ ὁποῖος ἔγραψε καὶ τὴν Καθολικὴν ἐπιστολήν, τὴν φωτιστικὴν ἐκείνην καὶ δογματικήν, εἰς πάντας τοὺς πιστεύσαντας Χριστιανούς. Ἦτο δὲ αὐτάδελφος νομιζόμενος τοῦ Κυρίου, καθότι ἦτο υἱὸς τοῦ Μνήστορος Ἰωσήφ, κατὰ τὸν θεῖον Ἐπιφάνιον (Αἱρέσ. οη’) καὶ ὑπηρέτης τοῦ φρικτοῦ Μυστηρίου τῆς ὑπὲρ λόγον ἐνανθρωπήσεως τοῦ Θεοῦ Λόγου. Οὗτος λοιπὸν πεμφθεὶς εἰς τὸν κόσμον παρ’ αὐτοῦ τοῦ Χριστοῦ, ὡς ἀδελφὸς αὐτοῦ καὶ μυσταγωγός, καὶ ὡς ἄνθραξ πυρωθεὶς ταῖς αὐτοῦ λαμπρότησι, πᾶσαν πλάνην κατέφλεξε καὶ τοὺς ἐσκοτισμένους ἐφώτισε, διότι οὗτος ἕλκων τὸν ζυγὸν τοῦ Σωτῆρος καὶ τὴν αὔλακα τέμνων καὶ σπείρων τὸν σπόρον τῆς εὐσεβείας εἰς τὴν Οἰκουμένην, πολὺν ἐποίησε καρπὸν καὶ πολλοὺς τῇ ἀληθινῇ πίστει στηρίξας ἔπεισε τούτους νὰ χλευάζωσι καὶ νὰ περιγελῶσι τὰ τῶν Ἑλλήνων εἴδωλα. Ἐπειδὴ δηλαδὴ οἱ λατρεύοντες τοὺς ψευδωνύμους θεοὺς δὲν ἠδύναντο νὰ ἰατρεύσωσι τὰς ἀνιάτους ἀσθενείας, διὰ τοῦτο κατέφευγον εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον Ἀπόστολον, καὶ οὕτως ἐλάμβανον διπλῆν τὴν ἰατρείαν, σώματος καὶ ψυχῆς, διότι ἡ ἰατρεία τῶν τοῦ σώματος ἀσθενειῶν ὁδηγὸς ἐγίνετο εἰς τοὺς ἀπίστους πρὸς τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ.

Πορευθεὶς λοιπὸν ὁ θεῖος οὗτος Ἰούδας εἰς τὴν Μεσοποταμίαν καὶ εἰς τὰ ἐκεῖσε πλησιόχωρα μέρη, ἐκήρυξε τὸ Εὐαγγέλιον τοῦ Χριστοῦ καὶ ἐφώτισε τὰ ἐν αὐτῇ εὑρισκόμενα ἔθνη· μετέβη δὲ καὶ εἰς τὴν πόλιν Ἔδεσσαν καὶ πρὸς τὸν τοπάρχην Αὔγαρον, τὸν ὁποῖον ἐθεράπευσε λεπρὸν ὄντα (ἐὰν οὗτος δηλαδὴ ὑποτεθῇ, ὅτι εἶναι ὁ Θαδδαῖος). Ὕστερον δὲ ἐπορεύθη εἰς τὴν πόλιν Ἀραρά, καὶ ἐκεῖ, κρεμασθεὶς ὑπὸ τῶν ἀπίστων καὶ διὰ βελῶν πληχθείς, παρέδωκε τὴν ψυχήν του εἰς χεῖρας Θεοῦ, καὶ ἔλαβε παρ’ αὐτοῦ τὸν τοῦ Μαρτυρίου ἀμάραντον στέφανον [2].

                                                                                             

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἄλλοι δὲ λέγουσιν ὅτι Θαδδαῖος καὶ Λεββαῖος εἶναι ὁ ἐξ Ἐδέσσης Ἀπόστολος, ἄλλος ὢν ἀπὸ τὸν Ἰούδαν τοῦτον· ὁ δὲ Θαδδαῖος ἑορτάζεται κατὰ τὴ εἰκοστὴν πρώτην τοῦ Αὐγούστου, καὶ ὅρα ἐκεῖ. Σημείωσαι, ὅτι εἰς τὸν Ἀπόστολον τοῦτον Ἰούδαν, τὸν καὶ Θαδδαῖον, ἐγκώμιον ἔπλεξε Νικήτας ὁ Ρήτωρ οὗ ἡ ἀρχή· «Ὁ μὲν μακάριος Ἰακὼβ ἐκεῖνος» (σῴζεται ἐν τῇ Μεγίστῃ Λαύρᾳ καὶ ἐν τῷ Κοινοβίῳ τοῦ Διονυσίου).

[2] Σημείωσαι, ὅτι ὁ βασιλεὺς Δομετιανὸς ἐζήτησε νὰ εὕρῃ τοὺς ἐναπομείναντας ἐκ τοῦ γένους τοῦ Δαυΐδ, ἵνα τοὺς θανατώσῃ, καὶ οὕτω νὰ μὴ μείνῃ πλέον οὐδεμία ἐλπὶς περὶ τοῦ Μεσσίου. Ὅθεν εὑρὼν τοὺς ἐκγόνους τοῦ Ἰούδα τούτου καὶ ἐρωτήσας περὶ αὐτῶν, ἔμαθεν ὅτι ἦσαν πτωχοὶ γεωργοὶ καὶ ἐργατικοὶ ἄνθρωποι· εἶδε δὲ καὶ τὴν σκληρότητα, ἣν εἶχε τὸ σῶμά των, καὶ τοὺς ρόζους καὶ τὰ τυλώματα, τὰ ὁποῖα εἶχον ἐκ τῆς ἐργασίας αἱ χεῖρές των. Ἐρωτήσας δὲ αὐτοὺς ποῦ εὑρίσκεται ἡ τοῦ Χριστοῦ Βασιλεία, ἤκουσε παρ’ αὐτῶν, ὅτι ἡ τοῦ Χριστοῦ Βασιλεία δὲν εἶναι ἐπίγειος, ἀλλὰ οὐράνιος· ὅθεν καταφρονήσας αὐτοὺς τοὺς ἀφῆκε μὴ ἔχων πλέον ὑποψίαν οὐδεμίαν. Ἔπαυσε δὲ κατὰ τὸ παρὸν τὸν κατὰ τῶν Χριστιανῶν διωγμόν, ὡς λέγει ὁ Εὐσέβιος (βιβ. γʹ, ιθʹ καὶ κʹ τῆς Ἐκκλ. Ἱστορίας) ἐκ τῶν τοῦ Ἡγησίππου ἐρανισάμενος. Λέγει δὲ Νικηφόρος ὁ Κάλλιστος (βιβλ. αʹ κεφ. λγʹ τῆς Ἐκκλ. Ἱστορίας), ὅτι ὁ Ἰούδας οὗτος ἔλαβε γυναῖκα Μαρίαν ὀνόματι, καὶ μετ’ αὐτῆς ἐποίησε τέκνα· ὅθεν ἐκ τούτου κατάγονται οἱ καλούμενοι Δεσπόσυνοι, ἤτοι οἱ συγγενεῖς τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ, καθὼς λέγει ὁ Ἀφρικανὸς (Ἐπιστολὴ πρὸς Ἀριστείδην, ὅρα εἰς Ἑκατονταετηρίδα). Περὶ δὲ τῶν Δεσποσύνων γράφει οὕτως ὁ Χρυσορρήμων· «Μέχρι πολλοῦ οἱ συγγενεῖς τοῦ Χριστοῦ ἐθαυμάζοντο πανταχοῦ, οἳ καὶ Δεσπόσυνοι ἐλέγοντο, ἀλλ’ ὅμως αὐτῶν οὐδὲ τὰ ὀνόματα ἴσμεν». (Ὁμιλ. καʹ εἰς τὸν Ἰωάννην, ὅρα καὶ τὸν Δοσίθεον, σελ. 13 τῆς Δωδεκαβίβλου).