Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος ΙΣΑΥΡΟΥ καὶ τῶν σὺν αὐτῷ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΙΝΝΟΚΕΝΤΙΟΥ, ΦΗΛΙΚΟΣ, ΕΡΜΕΙΟΥ καὶ ΠΕΡΕΓΝΙΝΟΥ.

ΙΣΑΥΡΟΣ ὁ Ἅγιος καὶ τῶν μυστηρίων διάκονος καὶ οἱ σὺν αὐτῷ Βασίλειος καὶ Ἰννοκέντιος ἦσαν ἀπὸ τὰς Ἀθήνας κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ βασιλέως Νουμεριανοῦ, ἐν ἔτει σπδ’ (284)· ἀναχωρήσαντες δὲ ἀπὸ τὴν πατρίδα των, ἀπῆλθον εἰς τὴ Ἀπολλωννίαν [1], καὶ ἐκεῖ δι’ ἀποκαλύψεως θείου Ἀγγέλλου, ἐμβάντες εἰς ἓν σπήλαιον, εὗρον τοὺς Φήλικα, Περεγρῖνον καὶ Ἑρμείαν, τοὺς ὁποίους καὶ ἐδίδαξεν ὁ Ἅγιος Ἴσαυρος νὰ μὴ ἀγαπῶσι τὰ παρόντα πρόσκαιρα πράγματα. Ὅθεν τρεφόμενοι παρὰ τοῦ Ἁγίου πνευματικῶς, ἔτρεφον καὶ αὐτοὶ τοῦτον σωματικῶς, φέροντες εἰς αὐτὸν τὰ πρὸς ζωάρκειαν. Ἐβεβαίωσαν δὲ μὲ τὰ ἔργα των τοὺς λόγους του, ἀποστραφέντες τὴν συνομιλίαν καὶ τὴν συναναστροφὴν τῶν συγγενῶν των, διότι ἦσαν βεβυθισμένοι εἰς τὸ σκότος τῆς εἰδωλολατρίας, λατρεύοντες τὰ ἄψυχα καὶ ἀναίσθητα εἴδωλα.

Τούτου χάριν διεβλήθησαν παρὰ τῶν συγγενῶν ἐκείνων εἰς τὸν ἔπαρχον τῆς Ἀπολλωνίας, Τριπόντιον ὀνόματι, ὅστις συλλαβὼν αὐτοὺς καὶ μὴ δυνηθεὶς νὰ τοὺς χωρίσῃ ἀπὸ τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ, ἐπρόσταξε καὶ τοὺς ἀπεκεφάλισαν καὶ οὕτως ἔλαβον οἱ ἀοίδιμοι τοὺς στεφάνους τῆς ἀθλήσεως. Ὁ δὲ Ἅγιος Ἴσαυρος ὁμοῦ μὲ τὸν Ἰννοκέντιον παρεδόθησαν εἰς τὰς χεῖρας τοῦ υἱοῦ τοῦ ἐπάρχου, ὀνόματι Ἀπολλωνίου, ἀπὸ τὸν ὁποῖον ἐτιμωρήθησαν διὰ πυρὸς καὶ ὕδατος. Καὶ ἐπειδὴ παραδόξως δὲν ἐβλάβησαν ἀπὸ αὐτά, εἵλκυσαν πολλοὺς Ἕλληνας εἰς τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ, ἀπὸ τοὺς ὁποίους πρῶτοι ἦσαν ὁ Ροῦφος καὶ ὁ Ρουφιανὸς οἱ αὐτάδελφοι, οἵτινες ἦσαν καὶ Συγκλητικοὶ τῆς πόλεως Ἀπολλωνίας. Τελευταῖον δὲ ἀπεκεφαλίσθησαν καὶ ἀπῆλθον νικηφόροι εἰς τὰ οὐράνια.

                                                                                    

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Μὲ τὸ ὄνομα Ἀπολλωνία ὑπῆρξαν πολλαὶ πόλεις κατὰ τὴν ἀρχαιότητα ἐξ ὧν ἐπισημόταται ὑπῆρξαν ἡ Ἰλλυρικὴ ἢ Ἠπειρωτικὴ κειμένη πλησίον τῶν ποταμῶν Ἀῴου καὶ Ἄζου κατὰ τὰ νότια τῆς Ἰλλυρίας καὶ ἐντὸς τῆς σημερινῆς Ἀλβανίας καὶ ἡ τῆς Χαλκιδικῆς μία τῶν μεγίστων πόλεων τῆς Ὀλυνθιακῆς Ὁμοσπονδίας, ὑπῆρχε δὲ τοιαύτη καὶ ἐν τῷ Ἄθωνι, ἐν ᾗ ὡς πιστεύεται καὶ ὑπὸ τῶν Ἁγιορειτῶν πατέρων ἐμαρτύρησαν οἱ Ἅγιοι οὗτοι. Ἐν τῷ Συναξαριστῇ ὅμως τοῦ Νικοδήμου πιθανολογεῖται ἡ πρώτη, ἥτις νῦν κοινῶς Πόγιανη ὀνομάζεται ὑπὸ τῶν Ἀλβανῶν.