Ἡ ἀνάμνησις τῶν Ἐγκαινίων τοῦ σεβασμίου οἴκου τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν ΘΕΟΤΟΚΟΥ τοῦ ἐν ΒΛΑΧΕΡΝΑΙΣ, ἔνθα ἀπόκειται ἡ ΑΓΙΑ ΣΟΡΟΣ καὶ προεόρτια τοῦ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ, ἤτοι ἡ ἀπὸ τοῦ βασιλικοῦ παλατίου ἐξέλευσις τοῦ Τιμίου Σταυροῦ εἰς τὴν Πόλιν.

ΚΑΤΑ τὴν ἡμέραν ταύτην ἐπεκράτει συνήθεια νὰ ἐνφέρηται ἐκ τοῦ παλατίου τοῦ βασιλέως τὸ τίμιον ξύλον τοῦ Σταυροῦ, καὶ νὰ προπέμπηται πλησίον τῆς μεγάλης Ἐκκλησίας· προϋπήντα δὲ αὐτὸ ὁ δεύτερος ἱερεὺς ἐκ τῶν Κηρουλαρίων [1], ὅστις βαστάζων θυμιατὸν καὶ θυμιῶν, πρῶτον ἔφερεν αὐτὸ εἰς τὸν μικρὸν βαπτιστῆρα, ὅπου ἐγίνετο ἁγιασμὸς ἐν τῷ ἀργυρῷ ἐξαντλητηρίῳ, ἔπειτα δὲ εἰσήγαγεν αὐτὸ εἰς τὸ ἅγιον Βῆμα τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας, τῆς Ἁγίας Σοφίας. Ἐκ δὲ τοῦ ἁγίου Βήματος ἐξῆγον τὸν Σταυρόν, καὶ περιέφερον εἰς ὅλην τὴν Κωνσταντινούπολιν μέχρι τῆς δεκάτης τετάρτης Αὐγούστου, ὅτε προεπέμπετο πάλιν εἰς τὸ παλάτιον, καὶ ἀπετίθετο εἰς τὸν τόπον αὐτοῦ ὑπὸ τῶν Διαιταρίων καὶ τοῦ μεγάλου Παππία. Αὕτη δὲ ἡ ἐξέλευσις καὶ περίοδος τῶν τιμίων ξύλων τοῦ Σταυροῦ ἐγίνετο, διότι εἰς τὰς πρώτας δεκαπέντε ἡμέρας τοῦ Αὐγούστου ἐπιπολάζουσι συνήθως ἀσθένειαι περισσότεραι ἢ κατὰ τοὺς ἄλλους μῆνας· ὅθεν ὁ Τίμιος Σταυρὸς τοῦ Κυρίου, περιφερόμενος εἰς τὴν Πόλιν, ἡγίαζε τὸν ἀέρα διὰ τῆς παρουσίας του, καὶ τὰς οἰκίας καὶ τὰς ἀγυιὰς καὶ τὰς πλατείας, ὑγείαν παρέχων εἰς ὅλους ἐκείνους, πλησίον τῶν ὁποίων διήρχετο ἢ τοὺς ὁποίους προσήγγιζεν [2].

                                                                                                                               

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Τοῦτο, ὡς καὶ τὰ ἑπόμενα Διαιτάριος καὶ Παππίας, ἦσαν τίτλοι διαφόρων παρὰ τοῖς Βυζαντινοῖς ἱερατικῶν ἀξιωμάτων.

[2] Τὸν Τίμιον καὶ Ζωοποιὸν Σταυρὸν ζητήτασα ἐν Ἱεροσολύμοις ἡ μακαρία Ἑλένη, μήτηρ Κωγσταντίνου τοῦ Μεγάλου, εὗρε κεκρυμμένον ὑπὸ τὴν γῆν περὶ τὸ 325 ἔτος, μέρος δὲ τούτου ἔφερε τότε εἰς Κωνσταντινούπολιν χάριν εὐλογίας, τὸ δὲ λοιπὸν ἀφῆκεν εἰς Ἱεροσόλυμα ὅπου ἔμεινε μέχρι τοῦ ἔτους 614, ὅτε οἱ Πέρσαι ἐλεηλάτησαν τὴ Παλαιστίνην. (Βλέπε εἰς τὴν 14ην Σεπτεμβρίου, τόμος Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Ἐν τῷ αὐτῷ Συναξαριστῇ (τόμος Αʹ) εἰς τὸ Συναξάριον τοῦ Ἁγίου Ἀναστασίου τοῦ Πέρσου (Ἰανουαρίου 22α) τὸ συγγραφὲν ὑπὸ Συμεῶνος τοῦ Μεταφραστοῦ, βλέπομεν ὅτι τὸ Τίμιον Ξύλον, ὅπερ ἐφυλάττετο ἐν τῷ Ἁγίῳ Γολγοθᾷ ἔνδον θήκης ἐσφραγισμένης, τοῦτο τὸ τῆς Σωτηρίας ἡμῶν τρόπαιον, τὸ λύσαν τὰ δεσμὰ τοῦ θανάτου καὶ καταργῆσαν τὴν δύναμιν τῆς ἁμαρτίας, ὅτε κατελήφθη ὑπὸ τοῦ λεηλατήσαντος τὴν Παλαιστίνην βασιλέως τῆς Περσίας Χοσρόου κατὰ τὸ ἔτος 614 ἔσβεσε τὴν ἀσέβειαν τῶν Περσῶν καὶ τὴν λατρείαν τοῦ πυρὸς κατήργησε. Φαινόμενον δὲ κατακτημένον, κατέκτησεν αὐτὸ τὰς ψυχὰς τῶν κατακτητῶν καθότι ἐφώτισε τοὺς ἐν σκότει καὶ σκιᾷ θανάτου καθημένους, καὶ ἤναψε τὸ ἐσωτερικὸν πῦρ, ὅπερ ἦλθεν ὁ Σωτὴρ νὰ θέσῃ ἐπὶ τῆς γῆς, δηλαδὴ τὸ τῆς ἀγάπης καὶ τῆς πίστεως, τὸ ὁποῖον προσέταττεν ὁ Θεὸς εἰς τὴν Παλαιὰν Διαθήκην νὰ μένῃ ἀνημμένον πάντοτε ἐν τῷ θυσιαστηρίῳ, ὡς σύμβολον ὂν τῆς πρὸς ἀλλήλους ἑνώσεως.

Καθὼς δὲ ὅταν οἱ Φιλισταῖοι ἥρπασαν τὴν Κιβωτὸν τῆς Διαθήκης κατετροπώθησαν ὑπὸ τῶν Ἰσραηλιτῶν, οὕτω καὶ οἱ Πέρσαι, λαφυραγωγήσαντες τὸν Τίμιον Σταυρόν, ἐνικήθησαν ὑπὸ τοῦ βασιλέως Ἡρακλείου τὸ ἔτος 628. Ὅθεν ἔντρομοι γενόμενοι ἔλεγον πρὸς ἀλλήλους· «Ἦλθεν ὁ Θεὸς τῶν Χριστιανῶν εἰς τοὺς τόπους ἡμῶν, καὶ τί ἆρα ἔσται περὶ ἡμῶν;». Ἱστορεῖ δὲ καὶ ὁ Βέδας εἰς τὴν ἐπιτομὴν τῶν ἁγίων Τόπων τῆς Ἱερουσαλήμ, ὅτι ἐκ τῶν ρόδων ἢ κόμβων τοῦ Τιμίου ξύλου, τοῦ Τιμίου καὶ Ζωοποιοῦ Σταυροῦ, ὅπερ ὁ Ἡράκλειος, μετὰ τὴν νίκην του κατὰ τῶν Περσῶν, ἔφερεν ἐκ τῆς Περσίας εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν, ἔρρεεν ὑγρὸν εὐωδέστατον διὰ τοῦ ὁποίου ἰατρεύετο πᾶσα ἀσθένεια.

Ἀλλὰ καὶ τὸ ἅγιον ἔλαιον τῆς κανδήλας τοῦ Τιμίου Ξύλου τοῦ Σταυροῦ ἐποίει θαύματα, ἐξ αὐτοῦ δὲ λαμβάνοντες οἱ Χριστιανοὶ τὸ ὠνόμαζον ἔλαιον τοῦ Σταυροῦ. Διὸ καὶ ὁ Μοναχὸς Κύριλλος γράφει, ὅτι ὁ Ὅσιος Σάββας διὰ τοῦ ἐλαίου τῶν κανδηλῶν τῶν ἁγίων Εἰκόνων πολλὰ ἐποίησε θαύματα, καὶ πολλὰ δαιμόνια ἐξέβαλεν. Ἀλλὰ καὶ ὁ Θεοδώρητος λέγει, ὅτι ὁ Ὅσιος Ἰάκωβος διὰ τοῦ ἐλαίου τῆς κανδήλας, ἥτις ἦτο ἀνημμένη ἔμπροσθεν τῶν εἰκόνων τῶν Μαρτύρων (ὅπερ καὶ ἔλαιον τῶν Μαρτύρων ἐπονομάζεται) πολλὰ πάθη ἐθεράπευσε καὶ ἡ Ἁγία Θωμαῒς ἰάτρευσε Μοναχὸν πολεμούμενον ὑπὸ τῆς πορνείας, ἅμα ἐχρίσθη ἐκεῖνος μὲ ἔλαιον τῆς κανδήλας της, ὡς γράφεται εἰς τὸ Συναξάριον αὐτῆς τὴν 14ην Ἀπριλίου (βλέπε ἐν τόμῳ Δʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).