Τῇ Λ’ (30ῇ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων ΣΙΛΑ, ΣΙΛΟΥΑΝΟΥ, ΕΠΑΙΝΕΤΟΥ, ΚΡΗΣΚΕΝΤΟΣ καὶ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΥ.

ΣΙΛΑΣ, ΣΙΛΟΥΑΝΟΣ, ΕΠΑΙΝΕΤΟΣ, ΚΡΗΣΚΗΣ καὶ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ οἱ Ἅγιοι ἦσαν ἐκ τῶν Ἑβδομήκοντα Ἀποστόλων [1]. Καὶ ὁ μὲν Σίλας συνεμόχθησε μετὰ τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, τοῦ πονήσαντος ὑπὲρ τοῦ κηρύγματος τοῦ Εὐαγγελίου πλέον τῶν ἄλλων Ἀποστόλων, ὡς εὑρίσκεται γεγραμμένον εἰς τὰς Πράξεις· «Παῦλος δὲ ἐπιλεξάμενος Σίλαν ἐξῆλθε» (Πράξ. ιε’ 40). Μετὰ παρέλευσιν δὲ πολλοῦ χρόνου γενόμενος Ἐπίσκοπος Κορίνθου, ἐβεβαίωνε τὰς πρὸς Κορινθίους δύο Ἐπιστολὰς τοῦ Παύλου καὶ τοὺς ἐν Κορίνθῳ κατοικοῦντας προήγαγεν ἐπὶ τὰ βελτίω· ἀφοῦ δὲ πολὺ ἐκοπίασε καὶ ἐστήριξεν ὅλους εἰς τὴν τοῦ Χριστοῦ πίστιν, ἀπῆλθε πρὸς Κύριον.

Ὁ δὲ Ἅγιος Σιλουανὸς ἔγινεν Ἐπίσκοπος Θεσσαλονίκης, καὶ ὑπέμεινε πολλοὺς καὶ ἀλλεπαλλήλους κινδύνους διὰ τὸν Χριστιανισμόν, ἐπειδὴ οἱ Θεσσαλονικεῖς ἦσαν ἐπιτήδειοι εἰς τὰς διαστροφὰς καὶ τὰ σοφίσματα τῶν λόγων· καλῶς λοιπὸν καὶ αὐτὸς ἀγωνισάμενος, ἀπῆλθε πρὸς τὸν ποθούμενον Κύριον.

Ὁ δὲ Ἅγιος Ἐπαινετὸς [2] ἦτο καὶ αὐτὸς ἐκ τῶν Ἑβδομήκοντα, καὶ ἔγινεν Ἐπίσκοπος Καρθαγένης (τὰ νῦν Τούνεζι)· πολλοὺς δὲ πειρασμοὺς καὶ θλίψεις ὑποστὰς ὑπὸ τῶν ἐκεῖ Ἑλλήνων, πολλοὺς μετέβαλεν ἀπὸ τῆς εἰδωλατρίας εἰς τὴν θεογνωσίαν καὶ οὕτως ἀπῆλθε πρὸς Κύριον.

Ἀλλὰ καὶ ὁ Ἅγιος Ἀπόστολος Κρήσκης, ὢν εἷς ἐκ τῶν Ἑβδομήκοντα, τὸν ὁποῖον ἀναφέρει ὁ Παῦλος εἰς τὴν πρὸς Τιμόθεον Ἐπιστολὴν λέγων· «Κρήσκης ἐπορεύθη εἰς Γαλατίαν» (Β’ Τιμόθ. δ’ 10) καὶ γενόμενος Ἐπίσκοπος Χαλκηδόνος [3], ἔδειξεν εἰς πολλοὺς πεπλανημένους τὴν ὁδὸν τῆς θεογνωσίας, καὶ κατακρίνας ἐν τῇ σαρκὶ αὐτοῦ τὴν κατάκριτον ἁμαρτίαν, καὶ πολλοὺς ἀκατακρίτους ποιήσας διὰ τῆς πίστεως καὶ ἀρετῆς, πρὸς Κύριον ἐξεδήμησεν [4].

                                                                                                                            

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῶν ἑβδομήκοντα Ἁγίων Ἀποστόλων βλέπε εἰς τὴν 4ην Ἰανουαρίου, ἐν τόμῳ Αʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] Περὶ τούτου γράφει ὁ Παῦλος εἰς τὴν πρὸς Ρωμαίους ἐπιστολήν· «Ἀσπάσασθε Ἐπαινετὸν τὸν ἀγαπητόν μοι, ὅστις ἐστὶν ἀπαρχὴ τῆς Ἀχαΐας ἐν Χριστῷ» (Ρωμ. ΙϚʹ 5).

[3] Ὀρθότερον Καρχηδόνος, διότι, ἑρμηνεύει ὁ Θεοδώρητος, Γαλατίαν, τὴν Γαλλίαν ὁ θεῖος Παῦλος ἐνταῦθα ὠνόμασεν. Ἦτο δὲ ἡ Καρχηδὼν κειμένη εἰς τὴν ἄνω Ἱσπανίαν τὴν συνορεύουσαν πρὸς τὴν κυρίως Γαλλίαν.

[4] Περὶ δὲ τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρονίκου βλέπε εἰς τὴν ιζʹ (17ην) Μαΐου, ὅτε ἑορτάζεται μετὰ Ἰουνίας ἔνθα καὶ τὸ Συναξάριον αὐτοῦ γράφεται (τόμος Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Κατὰ δὲ τὴν κβʹ (22αν) Φεβρουαρίου ἐγένετο ἡ εὕρεσις τοῦ Λειψάνου αὐτοῦ (τόμος Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Εἰς τὸν Ἅγιον Ἀπόστολον Σίλαν Ἀκολουθίαν πανηγυρικὴν μεμονωμένως συνέθεσεν ὁ Πατὴρ Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης, ἐκδοθεῖσαν ὑπὸ τοῦ τότε Μητροπολίτου Φιλίππων καὶ Νεαπόλεως, εἶτα δὲ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν Χρυσοστόμου.