Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος πατὴρ ἡμῶν ΜΑΞΙΜΟΣ ὁ Καυσοκαλύβης, ὁ ἑν τῷ Ἁγίῳ Ὄρει τοῦ Ἄθω ἀσκήσας, κατὰ τὸ ͵ατκ’ (1320) ἔτος, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

ΕΙΚΟΝΑ

ΜΑΞΙΜΟΣ ὁ Ὅσιος πατὴρ ἡμῶν ἦτο ἀπὸ τὴν Λάμψακον, ἀπὸ γονεῖς εὐγενεῖς, εὐσεβεῖς καὶ ἐναρέτους, οἱ ὁποῖοι, διότι ἦσαν ἄτεκνοι, παρεκάλουν τὸν Θεὸν μετὰ δακρύων νὰ τοὺς δώσῃ τέκνον· καὶ εἰσακούσας ὁ Θεὸς τὴν δέησίν των, ἔδωκεν εἰς αὐτοὺς τοῦτον τὸν μακάριον Μάξιμον, τὸν ὁποῖον ὠνόμασαν Μανουὴλ εἰς τὸ Ἅγιον Βάπτισμα· λαβόντες δὲ αὐτὸν ὡς δῶρον θεόδοτον, καθὼς ἦτο καὶ τῇ ἀληθείᾳ τὸν ἀνέτρεφον μὲ μεγάλην ἀγάπην καὶ ἐπιμέλειαν, καὶ τὸν ἐμάνθανον τὰ ἱερὰ γράμματα.

Ὅταν δὲ, ἔφθασεν εἰς ἱκανὴν ἡλικίαν τὸ παιδίον, τὸ ἔφεραν εἰς τὸν Ναὸν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, καὶ τὸ ἀφιέρωσαν εἰς τὸν Θεόν· παραμένων δὲ ὁ Μανουὴλ εἰς τὸν Ναὸν τῆς Παναγίας, ἔψαλλε μὲ μελῳδίαν καὶ θεῖον ἔρωτα παρακαλῶν αὐτὴν καθ’ ἑκάστην μὲ πολλὴν κατάνυξιν διὰ τὴν σωτηρίαν του. Καὶ κατ’ ἀλήθειαν ἄλλος νέος Σαμουὴλ ἐφαίνετο προκόπτων ἡλικίᾳ καὶ χάριτι, καὶ ἦτο ἐπαινετὸς καὶ ἀγαπητὸς εἰς ὅλους, ὅτι δὲν εἶχε παιδαριώδη φρονήματα, ἀλλ’ ἔχων ἐξ ἀρχῆς γηραλέον νοῦν, ἐπήγαινε συχνάκις εἰς Ὁσίους τινὰς γέροντας, οἵτινες ἡσύχαζον ἐκεῖ πλησίον, διὰ νὰ ἀκούῃ τὰς ψυχωφελεῖς νουθεσίας των· καὶ συναναστρεφόμενος μὲ αὐτοὺς καὶ ὑπηρετῶν αὐτούς, ὅταν εἶχεν εὐκαιρίαν (διότι ἀκόμη εὑρίσκετο εἰς τὴν ὑποταγὴν τῶν γονέων), ὡδηγεῖτο ἀπὸ αὐτοὺς εἰς τὴν θεάρεστον πολιτείαν· ὅθεν καὶ ὁ θεῖος πόθος ἤναψεν εἰς τὴν καρδίαν του καὶ τὸν ἐβίαζε νὰ ἐξέλθῃ ἀπὸ τὸν κόσμον, καὶ νὰ ὑπάγῃ εἰς ἡσυχίαν, νὰ ἐνδυθῇ τὸ ἅγιον σχῆμα τῶν Μοναχῶν. Διὰ τοῦτο καὶ ἐξεδύετο πολλάκις τὰ κοσμικὰ φορέματά του, καὶ ἐνέδυε τοὺς πτωχούς, αὐτὸς δὲ ὁ μακάριος ὑπέφερεν ἀπὸ τὸ ψῦχος καὶ ἔτρεμε· ἀλλὰ καὶ ἄρτους ἀκόμη ἔδιδε κρυφὰ εἰς τοὺς πεινασμένους πλουσιοπάροχα, καὶ διὰ νὰ κρύπτῃ τὴν ἀρετήν του ὑπεκρίνετο εἰς τοὺς γονεῖς του καὶ εἰς τοὺς ἄλλους ὅτι εἶναι μωρός· ὅμως ἡ ἀρετή του δὲν τοὺς ἐλάνθανεν· ὡς τόσον οἱ γονεῖς του, ὡς νὰ ἐλησμόνησαν ὅτι τὸν ἀφιέρωσαν εἰς τὸν Θεόν, ἡτοιμάζοντο νὰ τὸν ὑπανδρεύσουν καὶ νὰ τὸν δέσουν μὲ τὰ δεσμὰ τοῦ κόσμου, διὰ νὰ βλέπουν ἔμπροσθέν των τὸν ποθούμενον καὶ νὰ χαίρωνται, ἕως ὅτου ζοῦν.

Ἀλλ’ ὁ καλὸς Μανουήλ, τρέφων θείους λογισμοὺς μέσα εἰς τὸν νοῦν του, εἰς τοὺς δέκα ἑπτὰ χρόνους τῆς ἡλικίας του ἄφησε τοὺς γονεῖς καὶ πατρίδα καὶ κόσμον καὶ ἀναβαίνων εἰς τὸ ὄρος τὸ καλούμενον Γάνου [1], ἐφόρεσε τὸ μοναχικὸν σχῆμα, μετονομασθεὶς Μάξιμος, καὶ ὑπετάχθη εἰς ἕνα δόκιμον καὶ πρακτικὸν Γέροντα,


Ὑποσημειώσεις

[1] Τὸ Γάνος εἶναι πόλις ἀρχαιοτάτη τῆς Θρᾴκης ἐπὶ τῆς Προποντίδος, ἦλθε δὲ εἰς αὐτὴν ὁ θεῖος Μάξιμος (Μανουὴλ τότε) ἐκ τῆς πατρίδος του Λαμψάκου, ἥτις εὑρίσκεται ἐπὶ τῆς Μικρασιατικῆς ἀκτῆς τοῦ Ἑλλησπόντου. Εἰς τὸ παρὰ τὸ Γάνος ὄρος ἠσκοῦντο τότε ἀρκετοὶ εὐσεβεῖς Μοναχοί.

[2] Οὗτος ἑορτάζεται τῇ κη’ (28ῃ) Μαΐου (τὸν θαυμάσιον Βίον αὐτοῦ βλέπε ἐν τῷ ἡμετέρῳ «Μεγάλῳ Συναξαριστῇ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ε’).

[3] Οὗτος ἑορτάζεται τῇ κη’ (28ῃ) Ὀκτωβρίου (βλέπε ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ι’).

[4] Βλέπε περὶ τοῦ Ναοῦ τῶν Βλαχερνῶν εἰς τὴν β’ (2αν) Ἰουλίου (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ζ’).

[5] Οὗτοι ἑορτάζονται ὁ μὲν πρῶτος τῇ ε’ (5ῃ) Ἰουλίου, ὁ δὲ δεύτερος τῇ ιβ’ (12ῃ) Ἰουνίου (βλέπε εἰς ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» διὰ μὲν τὸν πρῶτον ἐν Τόμῳ Ζ’, διὰ δὲ τὸν δεύτερον ἐν Τόμῳ Ϛ’).

[6] Ἡ ἐκκοπὴ τοῦ ἰδίου θελήματος εἶναι ἡ πρωταρχικὴ ὑποχρέωσις τοῦ Μοναχοῦ, ὅστις, ἀφοῦ ἐγκαταλείψῃ τὸν κόσμον, ὀφείλει νὰ ὑποταχθῇ εἰς Γέροντα καὶ νὰ μὴ πράττῃ οὐδὲν ἄνευ τῆς ἐκείνου ἐντολῆς. Περὶ τούτου διηγεῖτό τις Γέρων, ὅτι συναχθέντων ποτὲ τῶν Πατέρων ὠφελείας χάριν, ἐγερθεὶς εἷς ἐξ αὐτῶν καὶ λαβὼν τὸ μικρὸν κερβικάριον (προσκεφάλαιον, μαξιλάρι), τὸ ὁποῖον ἦτο ἐπάνω τοῦ καθίσματος ἐπὶ τοῦ ὁποίου ἐκάθητο, ἔβαλεν ἐπάνω τῶν ὤμων αὐτοῦ καὶ κρατῶν διὰ τῶν δύο χειρῶν ἔστη εἰς τὸ μέσον πάντων κατὰ ἀνατολὰς βλέπων, καὶ ηὔξατο λέγων· «Ὁ Θεός, ἐλέησόν με». Καὶ ἀπεκρίνατο πρὸς ἑαυτὸν καὶ ἔλεγεν· «Εἰ θέλεις ἵνα σὲ ἐλεήσω, ἄφησε αὐτὸ τὸ ὁποῖον βαστάζεις, καὶ σὲ ἐλεῶ». Τοῦτο δὲ ἐπὶ πολὺ ποιήσας, ἐκάθισε. Καὶ λέγουσιν εἰς αὐτὸν οἱ Πατέρες· «Εἰπὲ εἰς ἡμᾶς τί σημαίνει αὐτὸ τὸ ὁποῖον ἐποίησας;». Καὶ ἀπεκρίθη εἰς αὐτούς· «Τὸ κερβικάριον, ὅπερ ἐβάσταζον ἐπὶ τῶν ὤμων μου, εἶναι τὸ θέλημά μου καὶ παρεκάλουν τὸν Θεόν, ἵνα μετ’ αὐτοῦ ἐλεήσῃ με, καὶ εἶπέ μοι· «Ἄφες αὐτὸ ὅπου βαστάζεις καὶ σὲ ἐλεῶ». «Καὶ ἡμεῖς λοιπόν, εἶπε, ἐὰν θέλωμεν νὰ ἐλεηθῶμεν ὑπὸ τοῦ Θεοῦ, ἂς ἀφήσωμεν τὰ ἴδια θελήματα καὶ τυγχάνομεν ἐλέους».

[7] Οὗτος ἑορτάζεται τῇ ϛ’ (6ῃ) Ἀπριλίου. (Βλέπε ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Δ’).

[8] Ὁ Ἀκίνδυνος Γρηγόριος ὑπῆρξεν αἱρετικὸς ἐκ τῶν πρωταγωνιστῶν τῆς ἡσυχαστικῆς λεγομένης ἔριδος τοῦ ΙΔ’ αἰῶνος. Οὗτος εὑρίσκετο εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν, ὅταν μετέβη ἐκεῖ ἀπὸ τὴν Καλαβρίαν ὁ Μοναχὸς Βαρλαάμ. Τούτου κατέστη φίλος καὶ μαθητὴς ὁ Ἀκίνδυνος, ὁ ὁποῖος ὅμως ἐφαίνετο φίλος καὶ τοῦ ἀντιπάλου τοῦ Βαρλαὰμ καὶ Ὁμολογητοῦ τῆς Ὀρθοδοξίας Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ. Ὁ Βαρλαὰμ ὑποκρινόμενος ἀρχικῶς τὸν Ὀρθόδοξον ἦλθεν ἐπί τι διάστημα καὶ εἰς τὸ Ἅγιον Ὄρος καὶ ἐμιμεῖτο τὴν τάξιν τῶν Ἡσυχαστῶν, κατόπιν ὅμως διεκωμῴδει αὐτούς. Τὰς εἰς ἐξαιρετικάς τινας περιπτώσεις θείας ὁράσεις καὶ ἐμφανείας θείου φωτὸς εἰς ἐνίους ἐκ τῶν Ἡσυχαστῶν, ὡς πολλαχοῦ βλέπομεν ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Μαξίμου, κατηγόρει, ὀνομάζων αὐτοὺς διθεΐτας, ὡς δῆθεν παραδεχομένους ἕνα Θεὸν ἀόρατον καὶ ἕτερον ὁρατόν. Τοὺς ἔλεγεν Μασσαλιανοὺς καὶ ἄλλας ἐξεστόμιζεν ὕβρεις, ὧν ἕνεκα ἤρχισαν αἱ ἡσυχαστικαὶ ἔριδες. Οἱ Ἁγιορεῖται Πατέρες ἀνέθεσαν τὴν ὑπεράσπισίν των εἰς τὸν λόγιον Γρηγόριον τὸν Παλαμᾶν. Ὅταν ὁ Παλαμᾶς ἦλθεν ἐκ Θεσσαλονίκης εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν διὰ νὰ ἀποκρούσῃ ἐνώπιον τοῦ Πατριάρχου Ἰωάννου Καλέκα τὰς ἐπὶ διθεΐα κατηγορίας τοῦ Βαρλαάμ, ὡς καὶ τὴν κατὰ τοῦ Φωτὸς τῆς Θείας Μεταμορφώσεως βλασφημίαν αὐτοῦ, ἐφιλοξενήθη ὑπὸ τοῦ Ἀκινδύνου, ὅστις ὅμως κατὰ βάθος ἦτο εἰς τὴν παράταξιν τοῦ Βαρλαάμ, ὡς ἀπεδείχθη ἐκ τῶν ὑστέρων.

Συγκροτηθείσης ὅθεν Συνόδου κατὰ τὸ ἔτος 1341, τῆς ὁποίας προήδρευσεν ὁ Αὐτοκράτωρ Ἀνδρόνικος ὁ Παλαιολόγος, ὁ μὲν Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς ἠθωώθη, ὁ δὲ Βαρλαὰμ ἐπεπλήχθη. Τότε ἐνεφανίσθη ὑπέρμαχος τῆς διδασκαλίας τοῦ Βαρλαὰμ ὁ Ἀκίνδυνος κατακρίνων παρρησίᾳ τὴν ἀπόφασιν τῆς Συνόδου. Ἀκολούθως μετανοεῖ καὶ ὁμολογεῖ τὴν πλάνην του, ἔπειτα πάλιν ἐπανέρχεται εἰς αὐτὴν καὶ ρᾳδιουργῶν τὸν Γρηγόριον τὸν Παλαμᾶν καὶ τοὺς περὶ αὐτὸν ἐπιτυγχάνει νὰ προσεταιρισθῇ τὸν Πατριάρχην Ἰωάννην Καλέκαν καὶ νὰ καταδικασθῇ ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς. Οὕτω, ἄλλοτε καταδιώκων καὶ ἄλλοτε καταδιωκόμενος, καθίσταται κέντρον ἀναστατώσεως τῆς Ἐκκλησιαστικῆς ἀλλὰ καὶ τῆς πολιτικῆς ἡσυχίας τῆς αὐτοκρατορίας. Τί ἀπέγινεν ὁ Ἀκίνδυνος κατόπιν τόσον πολυθορύβου βίου, ποῦ καὶ πότε ἀπέθανεν δὲν εἶναι γνωστόν. Ὅ,τι γνωρίζομεν εἶναι ὅτι μετὰ τὸν θάνατόν του οἱ ὀπαδοί του διῃρέθησαν εἰς δύο μερίδας, τὴν μερίδα τῶν ἀδιαλλάκτων, οἱ ὁποῖοι ἐδέχοντο τὴν διδασκαλίαν του καθ’ ὅλα αὐτῆς τὰ σημεῖα, καὶ τὴν μερίδα τῶν μετριοπαθῶν, οἱ ὁποῖοι ἀπέφευγον τὰ ἄκρα.

Κατὰ τὸ ἔτος 1347 συγκληθείσης Συνόδου ὑπὸ τοῦ νέου Αὐτοκράτορος Ἰωάννου Ϛ’ τοῦ Κατακουζηνοῦ κατεδικάσθη ὁ Ἀκίνδυνος καθαιρεθέντος καὶ τοῦ Πατριάρχου Ἰωάννου Καλέκα. Τελικῶς ὁ Ἀκίνδυνος κατεδικάσθη ὑπὸ τῆς συνελθούσης κατὰ τὸ ἔτος ͵ατνα’ (1351) Συνόδου, ἥτις ἀνεθεμάτισε τὸν Βαρλαὰμ καὶ τὸν Ἀκίνδυνον καὶ ἀνεκήρυξε τὴν ὀρθοδοξίαν τοῦ Παλαμᾶ, (Βλέπε καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ: ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος ΙΓ’). Νεωτέρα Σύνοδος ἐς ἔτει ͵ατνβ’ (1352) εἰσήγαγεν εἰς τὸ Συνοδικὸν τῆς Ὀρθοδοξίας ὀκτὼ ἀναθεματισμούς, μεταξὺ τῶν ὁποίων περιλαμβάνεται καὶ ὁ Ἀκίνδυνος. Οἱ ἀναθεματισμοὶ οὗτοι ἀναγινώσκονται κατὰ τὴν Κυριακὴν τῆς Ὀρθοδοξίας.

[9] Οἱ Μασσαλιανοὶ ἦσαν αἱρετικοὶ ἀναφανέντες μεταξὺ τοῦ 3ου καὶ τοῦ 5ου αἰῶνος, ἐπειδὴ ὅμως ὁ Βαρλαὰμ ὠνόμαζε τοὺς Ἡσυχαστὰς Μασσαλιανούς, ἀνταπέδιδεν ὁ Ὅσιος τὴν κατηγορίαν ταύτην εἰς τοὺς ὀπαδοὺς τοῦ Βαρλαάμ.

[10] Βλέπε περὶ τούτου εἰς τὴν κ’ (20ὴν) Ἰουνίου, ὅτε ἑορτάζεται ὁ Ἅγιος Κάλλιστος (ἐν τῇ ὑποσημειώσει, ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. Ϛ’).

[11] Ἡ Τραϊανούπολις ἦτο πόλις τῆς Θρᾴκης, κτισθεῖσα ὑπὸ τοῦ αὐτοκράτορος Τραϊανοῦ, πλησίον τοῦ ποταμοῦ Ἕβρου, παρὰ τὴν σημερινὴν θέσιν Θερμά. Κατὰ τὴν βυζαντινὴν ἐποχὴν ἦτο ἕδρα ἐκκλησιαστικῆς ἐπαρχίας.