Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΚΥΡΙΛΛΟΥ τοῦ Φιλεώτου ἀσκήσαντος ἐν ἔτει αξ’ (1060).

Μετὰ τὰ ἕνδεκα ἔτη τῆς ταφῆς τοῦ Ὁσίου, ἔχων ἐγὼ πολλὴν εὐλάβειαν εἰς αὐτὸν καὶ ποθῶν νὰ ἴδω καὶ νὰ ἀσπασθῶ τὰ ἅγια αὐτοῦ λείψανα, ἐτόλμησα καὶ ἤνοιξα τὸν τάφον του καὶ εὗρον, σὺν Θεῷ τὴν ἁγίαν αὐτοῦ Κάραν πλήρη θείας εὐωδίας καὶ βαλὼν αὐτὴν εἰς θήκην, τὴν ἔθεσα εἰς τὸν Ναὸν τοῦ Μοναστηρίου, ἔμπροσθεν εἰς τοὺς ὀφθαλμοὺς ὅλων, εἰς ἴασιν ψυχῆς τε καὶ σώματος τῶν μετὰ πίστεως ἀσπαζομένων αὐτήν, εἰς δόξαν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὁ δὲ προρρηθεὶς Μελιμαυρᾶς, ἀκούσας διὰ τὴν ἁγίαν Κάραν τοῦ Ὁσίου, ἦλθε μετὰ σπουδῆς εἰς τὸ Μοναστήριον καὶ καθὼς τὴν εἶδε, τὴν ἠσπάζετο μὲ πολλὴν πίστιν καὶ τὴν ἐνηγκαλίζετο μὲ πολλὴν ἀγάπην· χαίρων δὲ καὶ ἀγαλλόμενος ἔλεγε· «Ποῦ ἤλπιζον ἐγὼ ὁ ἀνάξιος νὰ ἴδω τὴν ἁγίαν Κάραν τοῦ καλοῦ μου Πατρός, τοῦ ὁποίου δὲν δύναμαι νὰ ἀριθμήσω τὰς εὐεργεσίας, τὰς ὁποίας ἐποίησεν, ὄχι μόνον ζῶν, ἀλλὰ καὶ μετὰ θάνατον;». Ἔπειτα λέγει εἰς ἐμέ· «Ἤκουσας, Ἀββᾶ, τὸ θαῦμα τὸ ὁποῖον ἔκαμεν εἰς ἐμέ;». Ἐγὼ δὲ εἶπα· «Ὄχι». Ὁ δὲ μοῦ εἶπεν· «Ἐγείρων τὸ μέγα σίδηρον τοῦ καϊκίου, διὰ νὰ τὸ βάλω εἰς αὐτό, κατέβησαν τὰ δίδυμά μου· ὅθεν μετὰ βίας ἦλθον εἰς τὴν οἰκίαν μου, ἀπὸ δὲ τοὺς σφοδροὺς πόνους καὶ τὴν ἄμετρον λύπην μου ἐπεθύμουν τὸν θάνατον· ἐνθυμηθεὶς δὲ τὸν Ὅσιον, ἦλθον εἰς τὸ Μοναστήριον καὶ προσέπεσα εἰς τὸν τάφον του καὶ τὸν παρεκάλεσα μετὰ πίστεως νὰ κάμῃ ἔλεος εἰς ἐμέ· ἐπῆρα δὲ καὶ χῶμα ἀπὸ τὸν τάφον του καὶ τὸ ἔβαλα εἰς τὸν πόνον μου καί, ὢ τοῦ θαύματος! μετὰ μίαν ἡμέραν ἔγινα ὑγιὴς διὰ τῶν ἁγίων εὐχῶν του, χωρὶς νὰ μείνῃ εἰς ἐμὲ οὐδὲν ἴχνος ἀσθενείας· διὰ τοῦτο ἐδόξασα τὸν Θεὸν τὸν δοξάζοντα τοὺς Αὐτοῦ θεράποντας».

Μία γυνὴ χήρα, ἐπονομαζομένη τοῦ Φωκᾶ, κλαίουσα ἡμέραν καὶ νύκτα διὰ τὴν χηρείαν, τὴν ὀρφανίαν τῶν τέκνων της καὶ διὰ τὴν πολλήν της πτωχείαν, ἀπώλεσε τὸ φῶς τῶν ὀφθαλμῶν της· ὅθεν ἐπάνω εἰς τὰ πρῶτα κλαύματα προσέθετε καὶ ἄλλα καὶ ἐπεκαλεῖτο τὸν θάνατον, διὰ νὰ λυτρωθῇ ἀπὸ τὰ πολλὰ βάσανα. Ἐπῆγε δὲ καὶ εἰς ἰατρούς, ἀλλὰ δὲν ἀπήλαυσε τὸ ποθούμενον φῶς· πάσχουσα δὲ δεινῶς, εἶδε νύκτα τινὰ εἰς τὸ ὅραμά της μίαν γυναῖκα σεμνοτάτην, ἡ ὁποία τῆς εἶπεν, ὅτι μὲ ἄλλον τρόπον δὲν δύναται νὰ ἰατρευθῇ, παρὰ μὲ τὴν Κάραν τοῦ Ὁσίου. Εὐθὺς λοιπὸν προσέτρεξεν εἰς τὸν Ὅσιον καὶ καθὼς ἤρχισεν ὁ Ἱερεὺς τὴν θείαν Λειτουργίαν, ὢ τῶν ἀρρήτων σου κριμάτων, Χριστὲ Βασιλεῦ! ἡ ἁγία Κάρα τοῦ Ὁσίου ἐπιάσθη διὰ τῆς θείας Χάριτος ἀπὸ τοὺς ὀφθαλμοὺς τῆς τυφλῆς (διότι εἶχε πρότερον ἐπιτεθῆ ἐπάνω εἰς αὐτούς)·


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ πόλις Δέρκοι εὑρίσκετο εἰς τὴν Θρᾴκην, πλησίον τῆς ὁμωνύμου λίμνης, εἰς ἀπόστασιν 32 χλμ ἀπὸ τῆς Κων/πόλεως καὶ 2 χλμ ἀπὸ τοῦ Εὐξείνου Πόντου, ἦτο δὲ ἔκπαλαι ἕδρα Μητροπολίτου. Σήμερον ἡ πόλις ἀνήκει εἰς τὴν Τουρκίαν, ὁ δὲ Μητροπολίτης Δέρκων ἐξακολουθεῖ εἰσέτι νὰ διατηρῇ τὸν τίτλον του, ἂν καὶ ἀπὸ τοῦ 17ου αἰῶνος ἡ ἕδρα αὐτοῦ ἔχει μεταφερθεῖ εἰς Θεραπεῖα τοῦ Βοσπόρου, ἔνθα καὶ παρέμεινε μέχρι τοῦ ἔτους 1955. Σήμερον ἑδρεύει εἰς Μακροχώριον.

[2] Πρόκειται περὶ τῆς λίμνης τῶν Δέρκων, ἥτις εὑρίσκεται εἰς τὴν Θρᾴκην πλησίον τοῦ Εὐξείνου Πόντου.

[3] Καθ’ ἃ καὶ ἐκ τῆς συνεχομένης εὐχῆς τοῦ Ἁγίου συμπεραίνεται πρόκειται μᾶλλον περὶ Ἄννης τῆς Δαλασσήνης μητρὸς Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ (1081-1118), συζύγου οὔσης Ἰωάννου τοῦ Κομνηνοῦ, ἀδελφοῦ τοῦ Ἰσαακίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ (1057-1059), διότι εἰς τοὺς ἀπογόνους αὐτῆς συμπίπτουν αἱ προρρήσεις τοῦ Ἁγίου.

[4] Μιχαὴλ Ζʹ ὁ Δούκας, αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου (1071-1078).

[5] Βλέπε περὶ τούτου ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ςʹ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Σεπτεμβρίου.

[6] Κατὰ τὴν ἐποχὴν ἐκείνην καὶ μέχρι τῆς ἀνόδου τοῦ Ἀλεξίου Αʹ Κομνηνοῦ εἰς τὸν θρόνον (1081) ἡ αὐτοκρατορία διήρχετο δεινὴν κρίσιν, καθὸ διῃρημένη εἰς ἀλληλομαχομένας μερίδας, αἵτινες συνεμάχουν ἑκάστη μετὰ τῶν διαφόρων ἐξωτερικῶν ἐχθρῶν πρὸς ἐπικράτησίν της. Ἡ ἐπιδρομὴ τῶν βαρβάρων, περὶ ἧς ἐνταῦθα γίνεται λόγος, φαίνεται ὅτι ἀφορᾷ τὴν ἐπιδρομὴν τοῦ δουκὸς τῶν παριστρίων Νέστορος, ὅστις ἔχων συμπράκτορας τοὺς Πετσενέγκους ἐλεηλάτησε περὶ τὸ ἔτος 1075 τὴν Μακεδονίαν καὶ τὴν Θρᾴκην.

[7] Μάλλινα καλύμματα τῆς ἐποχῆς, τὰ ὁποῖα ἐκάλυπτον τὴν κεφαλὴν καὶ τοὺς ὤμους (βλέπε σχετικῶς τὴν ἐν σελίδι 35 εἰκόνα τοῦ Ἁγίου).

[8] Ἡ Ἀγχίαλος ἦτο μικρὰ ἑλληνικὴ πόλις τῆς Ἀνατολικῆς Ρωμυλίας ἐπὶ τῆς θρᾳκικῆς παραλίας τοῦ Εὐξείνου Πόντου, μὲ ἑλληνικὸν πληθυσμὸν μέχρι τοῦ 1906. Τότε κατεστράφη ὑπὸ τῶν Βουλγάρων, οἱ δὲ διασωθέντες κάτοικοι αὐτῆς, καταφυγόντες εἰς τὴν Ἑλλάδα, ἵδρυσαν τὴν Νέαν Ἀγχιάλον πλησίον τοῦ Ἁλμυροῦ τῆς Θεσσαλίας.

[9] Ὄλυμπος· ὄρος μέγα τῆς Βιθυνίας ὕψους 2531 μ. Εἰς τοὺς βορείους πρόποδας αὐτοῦ, εἰς ὕψος 305 μ. ἀπὸ τῆς ἐπιφανείας τῆς θαλάσσης εἶναι ἐκτισμένη ἡ Προῦσα. Κατὰ τὴν ἀρχαιότητα λόγῳ τῆς πυκνότητος αὐτοῦ ἦτο καταφύγιον λῃστῶν. Ἐπὶ Βυζαντινῶν ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ πλῆθος Μοναχῶν καὶ ἱδρύθησαν πολλαὶ Μοναί. Ὑπὸ τῶν Τούρκων καλεῖται Κεσὶς-Ντὰγ (ὄρος τῶν Μοναχῶν). Καλεῖται δὲ καὶ Μύσιος Ὄλυμπος, προσαρτώμενος ὑφ’ ἄλλων εἰς τὴν γειτονικὴν Μυσίαν.

[10] Βάρνα· πόλις τῆς Βουλγαρίας καὶ ὁ σημαντικώτερος λιμὴν αὐτῆς ἐπὶ τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Μέχρι τοῦ ἔτους 1870 ἥδρευεν ἐκεῖ Ἕλλην Μητροπολίτης, ἀντικατασταθεὶς ἔκτοτε ὑπὸ Βουλγάρου.

[11] Οὗτος ὑπῆρξε διακεκριμένος μεταξὺ τῶν ἀρχόντων τῆς ἐποχῆς του, διὸ καὶ ἀπεστάλη ἀπὸ τὸν Ἀλέξιον Αʹ πρέσβυς αὐτοῦ πρὸς τὸν βασιλέα τῆς Γερμανίας Ἐρρῖκον Δʹ, μεθ’ οὗ καὶ ἐπέτυχε τὴν σύναψιν συμμαχίας.

[12] Βοημοῦνδος· υἱὸς τοῦ ἡγεμόνος τῶν Νορμανδῶν τῆς Κάτω Ἰταλίας Ροβέρτου Γυϊσκάρδου. Ἐκτελῶν τότε ἐντολὴν τοῦ πατρός του ἐπῆλθε κατὰ τῆς Ἑλλάδος, ἐπολέμησε τὴν Κέρκυραν καὶ τὴν Ἤπειρον καὶ ἔφθασε μέχρι τῆς Θεσσαλονίκης, ἔνθα καὶ κατατροπωθεὶς ὑπὸ τοῦ Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ, ἐν ἔτει 1083, ἐσυνθηκολόγησε μετ’ αὐτοῦ καὶ ἐπέστρεψεν εἰς Ἰταλίαν. Βραδύτερον λαβὼν μέρος εἰς τὴν 1ην Σταυροφορίαν ὡς εἷς ἐκ τῶν ἀρχηγῶν αὐτῆς, κατέλαβε τὴν Ἀντιόχειαν καὶ ἵδρυσεν ἀνεξάρτητον κράτος, τὸ ὁποῖον, ὑπὸ τὴν ἡγεμονίαν αὐτοῦ καὶ τῶν ἀπογόνων του, διετηρήθη μέχρι τοῦ ἔτους 1268. Ὁ Βοημοῦνδος ἐπελθὼν καὶ πάλιν κατὰ τοῦ Βυζαντίου ἡττήθη διὰ δευτέραν φορὰν ἐν ἔτει 1108 περὶ τὸ Δυρράχιον, ἀπὸ τὸν Ἀλέξιον Αʹ, καὶ ἠναγκάσθη νὰ παραχωρήσῃ μέγα μέρος τῆς ἡγεμονίας του, νὰ ἀναγνωρίσῃ δὲ καὶ τὴν Βυζαντινὴν ἐπικυριαρχίαν ἐπὶ τοῦ κράτους του.

[13] Τὸ πατερικὸν τοῦτο ἀπόφθεγμα βλέπε ἐν τῷ «Εὐεργετινῷ», βιβλ. βʹ, ὑπόθ. ιϛʹ.

[14] Εὐχὴ εἰλημμένη ἐκ τῶν Ψαλμῶν ξʹ, 4-5 καὶ οʹ, 6-8.

[15] Οὗτος εἶναι ὁ Μιχαὴλ Δούκας, υἱὸς τοῦ Ἀνδρονίκου καὶ ἔγγονος τοῦ Καίσαρος Ἰωάννου Δούκα. Ὁ Ἰωάννης ἦτο ἀδελφὸς τοῦ Κωνσταντίνου Ιʹ Δούκα (1059-1067) καὶ θεῖος τοῦ Μιχαὴλ Ζʹ Δούκα (1071-1078).

[16] Πρωτοστάτωρ ἦτο ὁ στρατηγὸς ὁ ἐπὶ κεφαλῆς τοῦ αὐτοκρατορικοῦ ἱππικοῦ, τὸ ὁποῖον προηγεῖτο κατὰ τοὺς πολέμους τοῦ λοιποῦ στρατοῦ πρὸς ἀναγνώρισιν τοῦ ἐδάφους.

[17] «Εὐεργετινός», βιβλ. Δʹ, ὑπόθ. Ζʹ.

[18] Πρόκειται περὶ τοῦ Γεωργίου Παλαιολόγου υἱοῦ τοῦ Νικηφόρου. Οἱ δύο οὗτοι ἄνδρες εἶναι οἱ πρῶτοι ἐν τῇ ἱστορίᾳ ἀναφερόμενοι Παλαιολόγοι. Ὑπῆρξαν στρατηγοὶ διακριθέντες εἰς τὰ πεδία τῶν μαχῶν. Ὁ Νικηφόρος ἔπεσε μαχόμενος εἰς τὸ Δυρράχιον κατὰ τοῦ Ροβέρτου Γυϊσκάρδου καὶ Βοημούνδου (βλ. ὑποσημ. σελ 63). Ὁ Γεώργιος ὑπῆρξεν ὁ ἱκανώτερος καὶ πιστότερος συνεργάτης τοῦ Ἀλεξίου Αʹ Κομνηνοῦ.

[19] Προφανῶς ἐνταῦθα ὑπαινίσσεται τὴν ἐν ἔτει 1097 νίκην τοῦ Ἀλεξίου Αʹ καὶ τῶν τότε συμμάχων αὐτοῦ Σταυροφόρων ἐπὶ τοῦ Κελιδζὲ Ἀρσλὰν Σουλτάνου τῶν Σελτζούκων Τούρκων, ὅτε καὶ κατελήφθη ἡ πόλις τῆς Νικαίας. Ὀνομάζει δὲ αὐτὸν Σολυμόπολον ἐκ τοῦ ὀνόματος τοῦ πατρὸς αὐτοῦ Σολυμᾶν τοῦ Αʹ.

[20] Πεύκια, κατὰ τοπικὴν συνήθειαν, ὠνομάζοντο οἱ τάπητες.

[21] Οὗτος ἦτο πιθανῶς ὁ συγγραφεὺς τοῦ παρόντος Βίου, μοναχὸς Νικόλαος ὁ Κατασκεπηνός.