Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΖΩΣΙΜΑ τοῦ κηδεύσαντος τὴν Ὁσίαν Μαρίαν τὴν Αἰγυπτίαν.

ΕΙΚΟΝΑ
Έκ τοι­χο­γρα­φί­ας τοῦ νάρθηκος τοῦ καθολικοῦ τῆς
Ἱ. Μονῆς Μεταμορφώσεως Μεγάλου Μετεώρου.
Ἔργον ΙϚʹ αἰῶνος.

ΖΩΣΙΜΑΣ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν ἀφιερώθη εἰς τὸν Θεὸν ἐκ βρεφικῆς ἡλικίας καὶ ἀφοῦ ἤσκησεν ὅλα τὰ εἴδη τῶν ἀρετῶν ἔκρινε καλὸν νὰ ἐπισκεφθῇ περὶ τοὺς χιλίους Ἀσκητὰς διακρινομένους διὰ τὴν ἀρετήν των, καὶ ἀπὸ ἕνα ἕκαστον ἐξ αὐτῶν ἐλάμβανε θεοπρεπῆ ὑποδείγματα ἀκριβοῦς καὶ ὀρθῆς ἀσκητικῆς πολιτείας. Μετὰ ταῦτα ἠγωνίσθη ἐπί τι χρονικὸν διάστημα εἰς ἡσυχαστικὸν τόπον, διαμείνας ἐντὸς σπηλαίου καὶ ἐπιδοθεὶς εἰς μεγάλην σκληραγωγίαν, διηνεκῆ προσευχὴν καὶ ἀτελεύτητα δάκρυα. Διὰ τούτων κατώρθωσε νὰ ὑπερβάλῃ ὅλους τοὺς Ἀσκητὰς εἰς τὴν ἀρετὴν καὶ τὴν ἄσκησιν. Ἕνεκα τούτου δέ, κινούμενος ἀπὸ θεῖον ζῆλον, μετέβη εἰς τὸ Μοναστήριον τοῦ Τιμίου Προδρόμου τὸ εὑρισκόμενον πλησίον τοῦ Ἰορδάνου ποταμοῦ καὶ διέτριβε μετὰ τῶν εἰς αὐτὸ ἀσκουμένων Μοναχῶν.

Ἀφοῦ παρέμεινεν ἐπ’ ὀλίγον χρόνον καὶ εἰς τὸ Μοναστήριον τοῦτο, ἐξῆλθεν εἰς τὴν ἔρημον κατὰ τὰς νηστίμους ἡμέρας τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ὡς εἶχον συνήθειαν νὰ πράττουν οἱ Πατέρες τοῦ Μοναστηρίου ἐκείνου, καὶ κατ’ εὐδοκίαν Θεοῦ συνήντησεν ἐκεῖ εἰς τὴν ἔρημον τὴν τιμίαν μεταξὺ ὅλων τῶν γυναικῶν, τὴν ἰσάγγελον Ὁσίαν Μαρίαν τὴν Αἰγυπτίαν, καὶ ἀφοῦ τὴν καθωδήγησε καὶ ἐδίδαξεν εἰς αὐτὴν τὰ πρὸς ψυχικὴν σωτηρίαν συμφέροντα καὶ ὠφελήθη καὶ αὐτὸς ἱκανῶς ἐξ αὐτῆς, ἐπέστρεψεν εἰς τὸ Μοναστήριον τοῦ Τιμίου Προδρόμου καὶ διηγήθη λεπτομερῶς εἰς ὅλους τοὺς εἰς αὐτὸ ἀσκουμένους Πατέρας τὰ ἀγγελικὰ καὶ περιβόητα θαύματα, τὰ ὁποῖα κατ’ εὐδοκίαν Θεοῦ ἠξιώθη νὰ ἴδῃ μὲ τοὺς ὀφθαλμούς του εἰς τὴν ἔρημον. Κατὰ τὸ ἑπόμενον ἔτος, ἐπανελθὼν εἰς τὸν αὐτὸν τόπον, συνήντησε καὶ πάλιν τὴν Ὁσίαν Μαρίαν, τὴν ὁποίαν καὶ μετέλαβε τῶν Ἀχράντων καὶ Ζωοποιῶν τοῦ Χριστοῦ Μυστηρίων, συμφώνως πρὸς ἐκφρασθεῖσαν, κατὰ τὴν πρώτην συνάντησίν των, ἐπιθυμίαν αὐτῆς. Ἐπανελθὼν δὲ καὶ πάλιν κατὰ τὸ ἐπιὸν ἔτος καὶ εὑρὼν αὐτὴν νεκρὰν ἐκήδευσεν αὐτήν.

Μετὰ ταῦτα ἀπῆλθε καὶ πρὸς τὸν Πατριάρχην Ἱεροσολύμων [1], πρὸς τὸν ὁποῖον διηγήθη ἐπίσης ὅσα θαυμάσια κατηξιώθη νὰ ἴδῃ, παρέδωσε δὲ ταῦτα ἐγγράφως καὶ εἰς τοὺς μεταγενεστέρους διὰ ψυχικήν των ὠφέλειαν. Ἐπιστρέψας μετὰ ταῦτα εἰς τὸ κελλίον του καὶ ἐξακολουθήσας ἕως τέλους τὸν ἀγῶνα του μετὰ τοῦ αὐτοῦ ζήλου, καὶ πλήρης ἡμερῶν γενόμενος, ἐξεδήμησε πρὸς Κύριον.

                                    

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Εἰς τὸ χειρόγραφον ἀναφέρεται ἐνταῦθα τὸ ὄνομα τοῦ Πατριάρχου Σωφρονίου, τοῦτο ὅμως δὲν κατεχωρίσθη ἐνταῦθα, ὡς ἀμφιβαλλόμενον. Ἡ ἀμφιβολία ἔγκειται εἰς τὸ ὅτι ὁ πρῶτος πατριαρχεύσας τῶν Ἱεροσολύμων μὲ τὸ ὄνομα Σωφρόνιος εἶναι ὁ Ἅγιος Σωφρόνιος Αʹ, ὁ πατριαρχεύσας κατὰ τὰ ἔτη 634-638, ὅστις καὶ τὸν Βίον τῆς Ὁσίας Μαρίας συνέγραψεν. Ἡ Ὁσία Μαρία ἡ Αἰγυπτία, ὡς ἀναφέρεται ἐν τῷ Βίῳ αὐτῆς, ἤκμασεν ἐπὶ τῆς ἐποχῆς τοῦ Ἰουστινιανοῦ Αʹ (527-565), ἑπομένως κατὰ τὴν αὐτὴν ἐποχὴν ἤκμασε καὶ ὁ Ὅσιος Ζωσιμᾶς καὶ κατ’ ἀκολουθίαν δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ ἐπέζησε μέχρι τῆς ἐποχῆς, καθ’ ἣν ἐπατριάρχευσεν ὁ θεῖος Σωφρόνιος, παρεκτὸς ἂν ὁ Ὅσιος Ζωσιμᾶς ἦτο ἀρκετὰ νέος ἀκόμη, ὅταν ἐκήδευσε τὴν Ὁσίαν Μαρίαν, αὕτη δὲ νὰ ἐκοιμήθη περὶ τὸ τέλος τῆς βασιλείας τοῦ Ἰουστινιανοῦ. Δεδομένου δὲ ὅτι ὁ Ὅσιος Ζωσιμᾶς ἐκοιμήθη εἰς ἡλικίαν ἑκατὸν περίπου ἐτῶν, δυνατὸν νὰ ἔφθασε κάπως τὸν Σωφρόνιον, ἴσως ὅμως νέον ἀκόμη. Ἀλλ’ ὁ Ἅγιος Σωφρόνιος, ὁ συγγράψας, ὡς εἴπομεν, τὸν Βίον τῆς Ὁσίας Μαρίας, δὲν ἀναφέρει ὅτι παρὰ τοῦ ἰδίου τοῦ Ὁσίου Ζωσιμᾶ ἠρύσθη τὰς πληροφορίας του. Εἰς ταῦτα δέον νὰ λάβωμεν ὑπ’ ὄψιν καὶ τὸν Κύριλλον τὸν Σκυθοπολίτην διηγούμενον ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Κυριακοῦ τοῦ Ἀναχωρητοῦ (βλ. ὑποσ. σελ. 14) ὅσα περὶ τῆς Ὁσίας Μαρίας ἤκουσε καὶ ἐπληροφορήθη. Ὁ Κύριλλος ἐκοιμήθη περὶ τὸ ἔτος 560. Βλέπε σχετικῶς καὶ ἐν τῷ Βίῳ τῆς Ὁσίας Μαρίας μετὰ τῶν ἐν αὐτῷ ὑποσημειώσεων ἐν τῷ παρόντι τόμῳ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», καθὼς καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Σωφρονίου, ἐν τόμῳ Γʹ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Μαρτίου.